Kárpótlást kapnak a francia vasúttársaság vagonjaiban deportáltak
2014. december 9. 10:20 MTI
Az Egyesült Államok és Franciaország aláírta hétfőn Washingtonban azt a megállapodást, amely értelmében kárpótlást kapnak a második világháborúban, a náci megszállás idején a francia állami vasúttársaság (SNCF) vagonjaiban deportáltak vagy örököseik.
Korábban
A megállapodás aláírására az amerikai Külügyminisztériumban került sor. Patrizianna Sparacino-Thiellay francia emberi jogi nagykövet azt hangoztatta, hogy a megállapodás az Egyesült Államokban letelepedett holokauszttúlélők - vagy örököseik - ezreit érinti, akiket az SNCF vagonjaiban deportáltak 1940 és 1944 között. Stuart Eizenstat, az amerikai külügyminiszter különmegbízottja azt mondta, hogy az egyezmény egy megkésett és nem tökéletes igazságtétel a történelem egyik legsötétebb korszakára vonatkozóan.
A megállapodás értelmében Franciaország - parlamentje jóváhagyása után - létrehoz egy 60 millió dolláros kárpótlási alapot, amelyből az amerikai hatóságoknak utal át pénzt az egykori deportáltak és családtagjaik részére. Az amerikai állampolgárságú holokauszttúlélők személyenként megközelítőleg 100 ezer dolláros összeget kapnak, házastársaik és leszármazottjaik több 10 ezer dollárra számíthatnak. Cserében az Egyesült Államok kötelezettséget vállalt arra, hogy továbbra is támogatja a jogi mentességet, amelyet a külföldi vállalatok élveznek a területén, és amelyek értelmében nem indítható jogi eljárás ellenük. Erre azért volt szükség, mert Charles Schumere demokrata szenátor 2013-ban a törvény reformját kezdeményezte a kongresszusban annak érdekében, hogy az SNCF-et bíróság elé lehessen állítani az Egyesült Államokban.
Az SNCF a Vichy-kormány utasítására mintegy 76 ezer francia és más országból származó zsidót szállított marhavagonokban 1942 és 1944 között koncentrációs táborokba. Közülük háromezren élték túl a holokausztot. A francia vállalat 2011 januárjában "sajnálatát" fejezte ki a második világháború alatti deportálásokban játszott szerepéért. A bocsánatkérésben komoly szerepe volt annak, hogy az SNCF jelentkezett egy marylandi vasúti beruházásra. Holokauszttúlélők viszont meg akarták támadni a pályázatot, de végül mégsem tették meg.
A megállapodás értelmében a kárpótlás minden olyan nem francia állampolgárt megillet, akit 1942 és 1944 között Franciaországból deportáltak busszal vagy vonattal, és azért nem jogosult francia kártérítésre, mert a háború után emigrált vagy pedig 1939. szeptember elseje, a második világháború kitörése után érkezett az országba. Közülük a legtöbben ma amerikaiak, de más országok állampolgárai (izraeliek, kanadaiak) is vannak köztük. A francia diplomácia arra emlékeztetett, hogy "az SNCF nem tehető felelőssé a deportálásért, mert a deportálás egyik eszköze volt. A deportálásért a francia hatóságokat terheli a felelősség". Ezért az SNCF nem vett részt a kárpótlásról szóló tárgyalásokban, sem a megegyezés kidolgozásában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
erotika
- Korántsem voltak mentesek a pajzán hajlamoktól Amerika alapító atyái
- Ez volt a kis kék pirula középkori elődje
- „Csók elején nem érdemes kapkodni!” – szex a Kádár-rendszerben
- Így próbálták pótolni a megfogyatkozott férfierőt a középkorban
- Amerika alapító atyáinak túlfűtött magánélete
- Egészséges erotika – szex a szocializmus évtizedeiben
- Pillantás a szoknya alá: a frivolan hintáztató Jean-Honoré Fragonard
- Erotikus mitológiai ábrázolások harangozzák be a tavaszt a Szépművészeti Múzeum új kamaratárlatán
- Csempészett pornó és topless strandok: egészséges erotika a szocializmusban
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.