A fotós, aki síelni ment a kubai forradalom idején
2010. február 4. 09:26 Fekete István
„Amikor tényleg sikerül megörökítened az élet vibrálását, akkor beszélhetünk az igazán jó fotográfiáról” - mondta egy ízben René Burri. A svájci fotóművész nem a levegőbe beszélt: a Magnum ügynökség egyik legrégebbi tagja, a fotózsurnalizmus egyik legismertebb alakja kapta lencsevégre 1963-ban az önbizalomtól duzzadó, hátradőlve szivarozó Che Guevarát, a róla szóló felvételek pedig a történelem leghíresebb portréi lettek.
Korábban
René Burri szülővárosában, Zürichben tanult iparművészetet, ahol életre szóló útravalót kapott a Bauhaus iskola egyik úttörőjétől, a színdinamika megalapozójától, Johannes Ittentől, aki óriási hatással volt a művész későbbi munkáira. Burri 1953 és 1955 között dokumentumfilm-gyártásba kezdett (ekkor a Walt Disney operatőre), a fotózással pedig a kötelező katonai szolgálati idő alatt ismerkedett meg, ahol egy Leicával készítette az első felvételeket.
Burri 1955-ben, nyolc évvel az alapítás után lett tagja a Robert Capa, Henry Cartier-Bresson és David „Chim” Seymour fémjelezte Magnum fotóügynökségnek. A világraszóló hírnevet egy hétéves siketnéma fiúról készített felvétel hozta meg számára, amely a Life magazinban jelent meg. 1956-ban Burrri széltében-hosszában bejárta Európát (dolgozott az akkori Csehszlovákiában, Törökországban, Olaszországban, Spanyolországban, Franciaországban és Görögországban) és a Közel-Keletet, majd Latin-Amerikába ment, ahol a gauchók életéről (El Gaucho címmel) készített felvételeket a svájci Du magazin számára. Ugyanez a lap később a Picassóról, a szobrász Giacomettiről, és az építész Le Corbusierről készített képeket is megjelentette. A Magnum 1959-ben nyilvánította rendes tagjának a svájci fotóst, aki ezt követően több könyv kiadásába is belekezdett.
Burri kubai tartózkodása alatt találkozott Ernesto "Che" Guevarával, mialatt egy amerikai újságírónő 1963-ban interjút készített az argentin forradalmárral. Burri így emlékszik vissza az akkori eseményekre: „1958 végén a Magnum egy új szerkesztőt vett fel a Paris Match-tól, akit Michale Chevaliernek hívtak. Rendkívül dinamikus egyéniség volt, mindig elküldött minket, hogy dolgozzunk. Éppen a Deux Magots-ban ültünk és iszogattunk, amikor megjelent Michael, s hirtelen kikapott a zsebéből egy Air France jegyet, s azt mondta: ez az enyém, menjek Kubába és tudósítsak a forradalomról. Mindössze hat hónap telt el az Argentínát, Perut, Bolíviát, Brazíliát és az Amazon vidéket felölelő utazásom óta, ezért inkább síelni vágytam, így visszautasítottam a felkérést. Michael erősködött, s a következőket mondta: ’Ezt egész hátralevő életedben bánni fogod’. Én továbbra is kitartottam az álláspontom mellett, s azzal nyugtatgattam magam, hogy nincs ott semmilyen nagy sztori. Amikor visszaérkeztem a síelésből, megpillantottam a szalagcímet: ’Fidel Castro Havanna felé tart’, s rádöbbentem, hogy már fújhatom az egészet. Burt Glinn végül elment, s az egész eseményről – Fidel havannai entrée-járól – tudósított, én pedig mindenről lemaradtam.”
Négy év múlva Burri kapva kapott az alkalmon, amikor a Disznó-öböli sikertelen amerikai invázió után a Look magazin felkérte őt, hogy készítsen felvételeket Kubáról. A fotóművész ebédjét be sem fejezve pattant fel asztalától, majd Zürichben felszállt a karib-tengeri országba tartó gépre – a járat azonban késett, így félő volt, hogy Burri lemarad az eseményekről.
A svájci fotós így folytatja visszaemlékezésében: „Che-vel egy amerikai riporterasszonyon keresztül ismerkedtem meg, akinek kapcsolatai voltak az Ipari Minisztériumban. Che volt a miniszter, és mi három vagy négy órát tölthettünk vele. Ekkor készítettem azt a híres képet, amikor hátradőlve a székben cigarettázik, miközben zajlik az interjú. Az volt a benyomásom róla, hogy nagyon beképzelt, habár azt gondolom, abban az időben én is az voltam. Emlékszem rá, ahogyan harci felszerelésében dühösen vitatkozik a riporternővel az amerikai politikáról – viszont volt idő arra is, hogy végezzem a munkámat. Mint egy ketrecbe zárt tigris, úgy járkált föl és le…kedveltem őt, igen, kedveltem őt…”
Burri később részt vett a Magnum Film 1965-ös megalapításában, s a korábbi dokumentumfilmes tapasztalatát felhasználva hathónapos kínai útja alatt a BBC-vel koprodukciós filmet forgatott Kína két arca címmel. A Magnum párizsi galériáját az ő közreműködésével nyitották meg, de az eseménydús évek alatt sem feledkezett meg szenvedélyéről, a fotózásról – miközben egyre-másra készített kollázsokat és festményeket.
A német fotószövetség 1998-ban a svájci művésznek ítélte az Eric Salomonról elnevezett díjat. 2004-2005-ben a párizsi Maison Européenne de la Photographie megrendezte Burri retrospektív kiállítását, amely később más európai nagyvárosba is eljutott, 2007 óta pedig latin-amerikai városok országok látják vendégül a művész életútjának legfontosabb darabjait.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


tél
Múlt-kor magazin 2014
- Elhagyott kastély a 19. századi "Chicagóban"
- Rembrandt, a titokzatos
- Híres történelmi csókok
- Ilyen volt Hitler magánélete egy hódolója szerint
- A budai zsidóság az oszmán hódoltság idején
- A Horthy-Hitler-találkozók históriája
- Meghökkentő múltbéli fogások
- A Horthy-kultusz és a magyar zsidóság
- Az életébe került a mexikói kaland Ferenc József öccsének
- 10 érdekesség a kártyajáték múltjáról 20:28
- Tiltott falatok: a sertéshús-tabu vallási és kulturális gyökerei 19:03
- Különleges kelta tőrre bukkantak Lengyelországban 18:02
- Kivétel nélkül mindenkin segített „a szegények püspöke” 16:58
- Olaszok a két világháború közötti Magyarországon 16:05
- 500 év után találták meg az elveszett reneszánsz festményt 15:21
- Történelem és nyelvészet: a gladiátor szó nyomában 14:53
- Több ezer éves temetkezések kerültek napvilágra Franciaországban 13:57