Szocialista márkaőrület Moszkvában
2007. augusztus 23. 08:00
Máig becsülete van Oroszországban több olyan márkának, amelyet hajdanán a "működő szocializmus" országaiban, köztük Magyarországon gyártottak.
Korábban
Ikarus-buszok exportja, 1960 |
A magyar termékek e listán ugyan nem kaptak helyet, de ma is van ázsiója többek között a Globus konzerveknek, noha már nem sok látható a hihetetlen árubőséget kínáló boltokban - írta az Izvesztyija. A lap külön megemlékezett az Ikarus buszokról, amelyek a múlt század közepétől árasztották el a szovjet utakat, részben ma is dacolnak még az idővel, s amelyeket az utasok rakétának becéztek formájuk miatt.
Mindent egybevetve a lap megállapítja: a KGST széthullása és a Szovjetunióval fennálló gazdasági kapcsolatok megszűnte végzetes csapást jelentett a szocialista tábor legtöbb márkája, illetve azok gyártója számára, s a még létező cégek nehezen küzdenek a szabadpiaci körülmények között. Pedig még élnek a legendák, s érdekes módon nemcsak a nosztalgiára hajlamos idősek körében, hanem a fiataloknál is, akik a szocializmus lejárta után születtek és a piacgazdaságban nőttek fel.
A volt szocialista országok gyáraihoz képest a szovjet időkben is drága márkás termékeket előállító orosz cégek nem állnak rosszul. Létezik még a ZIL autógyár, amely szovjet időkben is egyenként gyártotta a hatalmas limuzinokat. Ezeket a köznyelv némi pajzán utalással "taghordozónak" nevezte, utalva a bennük ülő funkcionáriusokra. A 4104-es szedánból készül még egy-egy, de megvételéhez sok pénz és nagy türelem kell. A gyár mérnökei társadalmi munkában kifejlesztettek ugyan egy új típust, amelyet hamarosan be is mutatnak majd a közönségnek, de csak reménykednek abban, hogy valaha is megindul a szériagyártás.
Ezzel szemben igen jól megy a Poljot és a Vosztok óragyárnak, termékeik az utolsó darabig elkelnek és igen népszerűek például az internetes árveréseken is. Más cégek is rájöttek, hogy érdemes a luxusszegmensben mozogni, s némelyik csokoládégyárnak ez sikerül is - hiába igyekszik viszont az orosz ruházati ipar. Az itt készülő legdrágább luxustermék egy óriásjacht, amelyet a holland Timmermann cég részévé vált Moszkvai Hajóépítő és Hajójavító Gyár állít elő: az első három darab elkelt, a negyedik Moszkvában marad, hogy Földközi-tengeri utakra adják bérbe.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma - Horváth Júlia, Moszkva)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A náci Németország jellemzői
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Ciánkapszula és pisztoly vetett véget Hitler és Eva Braun másfél napos házasságának
- Már 1918-ban lépéseket tett az egyesülés felé Németország és Ausztria
- 12 ezer, Argentínában élt náci nevét tartalmazó listára bukkantak
- Tökéletes ürügy volt a szabadságjogok megszüntetésére a Reichstag felgyújtása
- A háború utolsó napjaiban megpróbálta átvenni Hitlertől a hatalmat Hermann Göring
- Máig nem tudni pontosan, hány roma áldozata lehetett a holokausztnak
- Miért foglalkoztatták az ikrek az embereken kísérletező náci tudósokat?
- Két falu teljes kiirtásával bosszulták meg Reinhard Heydrich halálát a nácik
- Elhunyt a sobibóri haláltábor utolsó túlélőinek egyike
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat 19:05
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét 18:05
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud 16:05
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját 14:20
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban 12:10
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián 11:20
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap