110 éves az esztergomi Mária Valéria híd
2005. szeptember 28. 13:03
Száztíz éve, 1895. szeptember 28-án avatták fel az Esztergom és Párkány közti Mária Valéria hidat.
Korábban
A 2507 tonnás acélszerkezetet a MÁVAG gyártotta, a pillérekhez 18 ezer köbméter követ használtak fel, a költségek 1,36 millió koronát tettek ki. A próbaterhelésre 1895 szeptemberében került sor, a híd Mária Valéria, az uralkodó lányának nevét kapta.
Az első világháború végén, 1919. július 22-én egy "baleset" miatt a párkányi oldal szélső nyílása a folyóba zuhant. Egyesek szerint ezt nem a hídőrség ügyetlensége okozta, hanem Párkány védelmében a csehszlovákok robbantották fel, a magyar Vörös Hadsereg hadműveletei miatt. A roncsokat 1921-ben emelték ki a mederből, a teljes felújítást csak 1926-ban vagy 1927-ben fejezték be, addig csak gyalog lehetett átkelni. A pályaszerkezet fagerendáit ekkor cserélték acéllemezekre, a fakockás útpályát aszfaltra. A híd tragédiája a második világháborúban megismétlődött, 1944 végén három középső ívét a németek robbantották fel. Ezután 57 éven át két ív állt csak az ötből, bár a Duna újból határfolyó lett, így az Esztergom és Párkány (Sturovo) közti átkelés nemzetközi kérdéssé vált. Ez volt az utolsó Duna-híd - talán Európában is az egyetlen - amely bő fél évszázadig nem épült újjá, elsősorban politikai okokból.
A tendert a Ganz-IS magyar-szlovák konzorcium nyerte, 11,7 millió eurós ajánlatával. Az acélszerkezeti elemek gyártását és beépítését a két magyar társaság végezte el, a két parti nyílást felújították, a másik hármat újra gyártották. A hajózási vízszint felett a korábbi 7,2 méteres űrszelvényt a mai előírások szerint 9,5 méterre kellett növelni, így az új híd ívesebb lett a korábbinál. Az építkezés 2000. október 17-én kezdődött, az első hídelemet a magyarországi oldalon május 24-én, a másodikat, a szlovák oldalon június 29-én emelték a helyére. A 603 tonna súlyú utolsó ívet 2001. július 27-én vontatták a párkányi oldalon lévő szerelőpadról a helyére, két bárkával és három további alátámasztással, a beemelést a Clark Ádám úszódaru végezte.
Az újjáépített átkelőt 2001. október 11-én avatták fel. A Duna felett átívelő szerkezet és a hozzá tartozó bekötőutak, illetve épületek elkészítése összesen 19,4 millió euróba került. Ebből a hídépítés 12 millió eurót vitt el, a többit a felhajtó utak s a vám- és útlevélkezelő iroda kialakítására költötték. Az unió csak a hídszerkezet helyreállítását támogatta, a két országnak öt-ötmillió eurót juttatva, a többi kiadást Magyarország és Szlovákia fele-fele arányban viselte.
A hídon gyalogosok, személygépkocsik, menetrend szerinti buszjáratok és 3,5 tonna összsúly alatti kisteherautók közlekedhetnek. Az utasok ellenőrzését a szlovák hídfőnél kialakított határállomáson végzik.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
14. Az iszlám vallás kialakulása és főbb tanításai
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- 10 tény Irán múltjáról
- El Báb – A Kapu: Egy ezredéves várakozás beteljesedése
- Az iszlám korai időszakából származó mecsetet találtak Izraelben
- A Közel-Kelet XIV. századi Marco Polója: Ibn Battuta 30 éves mekkai zarándoklata
- A lázongó janicsárok életének központjában az étel állt
- Az iszlám születése – ki volt Mohamed próféta?
- „Az elképzelhető legarrogánsabb és leggonoszabb emberek”: kik voltak a török elit keresztényből lett muszlimai?
- Hogyan készülhetett Mohamed előtt a világ legrégebbi Koránja?
- Jeltelen sírba temetnék Mohamed prófétát
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán 18:05
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap