100 éves az Erzsébet híd
2003. október 10. 11:15
1903. október 10-én adták át a forgalomnak a kezdetben Eskü-téri hídként emlegetett dunai átkelőhelyet
Czekelius Aurél munkája
![]() |
a régi híd |
A híd megépítésére irányuló javaslatot elsőnek Pálóczi Antal építész vetette fel 1885-ben, s indítványát a parlament meg is szavazta. A Fővárosi Közmunkák Tanácsának 1890-es szakvéleménye viszont így hangzott: "Az Eskü-téri híd építése mindenképpen és teljességgel célszerűtlen, kivéve a gyalogközlekedés ez esetben lényegtelen álláspontját." Szerencsére a testület később megváltoztatta álláspontját.
Az építkezést (a Vámház-téri /Szabadság/ híddal egyetemben) az 1893. évi XIV. törvénycikk rendelte el. A tervezésre nemzetközi pályázatot írtak ki, a beérkezett 53 terv közül Julius Kübler német mérnök, valamint Eisenlohr és Weige építészek egynyílású kábelhídja kapta az első díjat, ám a minisztérium, mint beruházó a hazai ipart akarta pártolni, amely még nem volt képes a megfelelő kábeleket előállítani. A kiviteli terveket végül Czekelius Aurél készítette el Kherndl Antal műegyetemi tanár statikai elméletei alapján. A lánchíd - melynek 15 méteres tartólánc-elemeit Diósgyőrban gyártották - ekkor már nem volt korszerű szerkezeti megoldás. Jellemző, hogy a majd 500 méter nyílású New York-i Brooklyn-kábelhidat már húsz évvel korábban, 1883-ban átadták.
![]() |
lerombolva |
Az építkezés 1897-ben kezdődött. A vasszerkezetet a MÁVAG elődje gyártotta, karbonacélból. Az építés során a budai hídfő megcsúszott a Duna felé, ezért a hídfők elé mindkét parton betontömböt helyeztek el. A pillérek tartószerkezeteit romantikus vasdíszek borították, a torony tetején funkció nélküli csúcsok magasodtak. A szerkezet súlya 11 ezer 170 tonna, az építési költség 12,4 millió korona volt. Forgalomba helyezésekor a két pillér közötti 290 méteres távolságával az Erzsébet-híd volt a világ legnagyobb nyílású közúti lánchídja (1926-ban épült egy 340 méteres nyílású lánchíd a brazíliai Florianopolisban). A létesítmény teljes hossza 378,6 méter, a két 44,3 méteres parti nyílást nem lánc tartotta. A 11 méter széles kocsiút mellett a gyalogosok számára kétoldalt egyenként 3,5 méteres járda készült, s a láncok e járdák külső oldalán helyezkedtek el. A híd elsőként teremtett Budapesten a Duna két partja között villamos kapcsolatot, a vágányok kétoldalt, a járdák mellett kaptak helyet.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


rendszerváltás
- Népszavazás helyett kormányfői megegyezés döntött Csehszlovákia megszűnéséről
- Nem tudott mit kezdeni a rendőrség a taxisblokáddal
- Hosszú út vezetett a halálbüntetés általános tiltásához Magyarországon
- Valóságos patthelyzet alakult ki a koronás és a korona nélküli címer hívei között 1990-ben
- Csaknem fél évszázad után szerezte vissza szuverenitását Magyarország a szovjet kivonulással
- Virtuális kiállításként nyílt újra a Nemzeti Múzeum közösségi tárlata a rendszerváltásról
- Az újraegyesülésről szóló népszavazásnak is számított az NDK első és utolsó szabad választása
- Gazdasági, majd katonai eszközökkel próbálta megakadályozni Litvánia függetlenedését Moszkva
- Betegségével küzdve kellett komoly konfliktusok sorát kezelnie Antall Józsefnek
- Az Újvilág eddigi legrégebbi kutyacsont-maradványára bukkantak Alaszkában 13:38
- Amikor keresőfények világították be Los Angeles egét, és a légvédelem a semmire tüzelt 12:39
- Soha nem látott Van Gogh-kép kerül kalapács alá 12:09
- Negyven perc alatt festette meg Wagner portréját Renoir 11:16
- Mára kihalt lúdfajt ábrázol egy 4600 éves egyiptomi festmény 10:31
- Amikor a kommunisták már a törvényesség látszatára sem adtak: Kovács Béla elhurcolása 07:56
- Sosem járta be vadnyugati regényei helyszíneit Winnetou megalkotója, Karl May 07:09
- 10 tény a magas sarkú történetéről tegnap