Kiállítják az Enola Gayt
2003. augusztus 21. 10:48
Japán túlélők és amerikai háborús veteránok egyszerre tiltakoznak az első atombombát ledobó Enola Gay washingtoni kiállítása miatt
Túlélők és veteránok tiltakoznak az Enola Gay kiállítása miatt
Az Enola Gay pilótafülkéje |
A Boeing B-29 Superfortress kifejlesztése már 1938-ban kezdetét vette. Prototípusa 1942 elejére elkészült, sorozatgyártása a következő év közepén megkezdődött. Első bevetésére 1944-ben került sor, a kezdeti elgondolással ellentétben már csak a csendes-óceáni hadszíntéren. Későbbi változata csak farokgéppuskával készült, így nagyobb bombaterhet volt képes szállítani. A B-29-es korának haditechnikai csúcsteljesítménye volt, az elkészült közel négyezer darab igen jelentős hadiipari beruházásnak számított.
A Hiroshimára atombombát dobó B-29-es 12 fős legénységet irányító Paul Tibbets pilóta pár nappal a bevetés előtt anyja emlékére nevezte el a gépet Enola Gay-nek. A bomba munkaneve Kisfiú (Little Boy) volt, melyet augusztus 6-án helyi idő szerint 9 óra 15 perckor dobtak le a városra. A bomba 500 méter magasan robbant a városközpont felett és azonnal lerombolta a Hiroshima túlnyomó részét, valamint megölt 70-130 ezer embert. Ferebee bombázótiszt a fedélzeti naplóba rögzítette "Good results".
A hiroshimai atombomba túlélők vezetője, a sugárfertőzés miatt rákban szenvedő 78 éves Sunao Tsuboi a Discovery Newsnak elmondta: "Számunkra az Enola Gay az atombombával egyenlő. A bombázó kiállítása viszont nem csak minket sért, hanem magát a bombázást is dicsőíti."
A kiállítás egyébként akkor került a figyelem középpontjába, amikor amerikai háborús veteránok tiltakozásukat fejezték ki amiatt, hogy a kiállítás túlságosan a japán áldozatokra fókuszál s kevésbé hangsúlyozza, mennyire hatékonyan kényszerítette ki Japán feltétel nélküli megadását, mely egyúttal a második világháború végét is jeletette.
A hiroshimai bombázás 50. évfordulóján, 1995-ben a washingtoni Air and Space Museum már elhalasztott egy kiállítást, melyen az Enola Gay repülőgéptörzsének egy darabját állították ki.
Utolsó simítások a kiállított gépen |
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit 19:05
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” 18:05
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről 17:20
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20