Akár 2,9 millió dollárért Öné lehet a Gagarint szállító limuzin
0000. 0. 00:00 MTI
Elárverezik szombaton Moszkvában azt a ZIL-111V típusú limuzint, amelyen Jurij Gagarin, a világ első űrhajósa történelmi űrutazása után diadalmasan bevonult a szovjet fővárosba 1961. április 14-én felesége, Valentyina, és a szovjet vezető, Nyikita Hruscsov társaságában.
Korábban
A nyitható tetejű, 2,6 tonnás limuzint kifejezetten ünnepi parádékra, protokollrendezvényekre fejlesztették ki a Szovjetunióban a Pacard Caribbean amerikai autómodell alapján, melytől egyebek közt abban különbözött, hogy kettő- helyett négyajtós volt, és több – hét – ember számára kínált helyet.
A nyolchengeres, 5980 köbcentis V-motorjával maximálisan 170 kilométeres óránkénti sebességre képes, automata sebváltós ZIL-111V-ből mindössze 12 darabot gyártottak 1960 és 1962 között. A Litfund aukciósház szerint egy-egy példányt Fidel Castro kubai és Erich Honecker keletnémet kommunista vezetőnek ajándékoztak.
A most árverésre kerülő autót 1964-ben Örményország fővárosába, Jerevánba vitték, hogy ott Reza Pahlavi iráni sahot szállítsa annak hivatalos látogatása idején. Jelenlegi tulajdonosa, egy bizonyos Andrej Kovaljov szerint a gépkocsi 40 éven át egy állami garázsban állt, és úgy néz ki, mintha vadonatúj lenne, minden eredeti rajta, még a gumiabroncsok is.
Kovaljov 2005-ben vásárolta meg az egykori állami limuzint, de nem árulta el, hogy mennyiért. Szombaton 2,9 millió dolláros kikiáltási áron bocsátják árverésre egy moszkvai kiállítóteremben, ahol mintegy húsz másik muzeális autóra is licitálni lehet.
Gagarin egyetlen alkalommal ült a ritka kocsiban, pontosabban állt, mert gyakorlatilag állva tette meg a vnukovói repülőtérről a moszkvai belvárosig tartó 30 kilométeres utat az őt ünneplő tömegnek integetve, virágfüzérektől és szovjet zászlóktól övezve.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.