A legválságosabb időket is átvészelték a Városligetben megtartott árumintavásárok
2024. szeptember 9. 15:05 Múlt-kor
Az 1800-as évek első felében a pesti parkban csupán a jó idő beköszöntével, tavasztól őszig zajlott élénk élet. A hideg telek és a kirándulóhely távolsága Pest épületekkel teli belvárosától nehezítette a megközelítését. Azonban a fővárosi infrastruktúra fokozatos kiépülése, az eredetileg mocsaras terület parkosítása, a fák árnyékában tartott rendezvények és az idegenforgalmi vonzerő miatt a Városliget turizmusa a 20. századra fellendült.
A Tejipari Csoport kiállítása a városligeti Nemzetközi Vásáron, 1926. (kép forrása: Fortepan / Fortepan)
Korábban
Csupán id. Andrássy Gyula miniszterelnöksége során merült fel a parkot a belvárossal összekötő út tervének gyakorlati megvalósítása, melyet Kossuth Lajos még 1841-es, a Pesti Hírlapban megjelent cikkében vázolt először. Végül 1876. augusztus 20-án adták át ünnepélyes keretek között az akkor Sugár-útnak nevezett, fakockaborítással ellátott új utat. Alig 20 évvel később megépült a budapesti földalatti vasút: Wünsch Róbert építési vállalkozó, a kor vasbeton építészetének kiemelkedő alakja, a rendelkezésre álló legmodernebb technikával építette meg az alagutat.
Az utasok az 1896-os ezredéves kiállítás megnyitásának heteiben, fokozatosan vették használatba a vonalat, amely eredetileg a mai Hősök tere sarkánál kibújt a felszínre. A mintegy 500 méteres városligeti felszíni szakaszon két megálló kapott helyet: egy az Állatkert főbejáratánál, illetve az akkori végállomás a Liget belsejében. A vonalat 1973-ban meghosszabbították a Mexikói útig, és a teljes 4,4 kilométeres pálya a föld alá került.
A millenniumi kiállítás főbejárata. 1896-ban. (kép forrása: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)
A Városliget kertészeti aranykora az 1900-as évek elején köszöntött be. A harmadik jelentős budapesti főkertész, az 1912-1930 között működő Räde Károly (1864–1946) nevéhez fűződik a városligeti közpark 20. századi szerkezetének kialakítása. A jelentősen megnövekedett forgalom miatt kibővítette és átrendezte a Városliget közúti hálózatát és sétányait.
Tágas, pihenésre alkalmas pázsitfelületeket létesített, játszótereket alakított ki a gyermekeknek. A látogatott helyekre szép látványt nyújtó tulipánfákat és díszalmafákat telepített. A park megújult arculata jól illett a Liget vidám, nyüzsgő életéhez.
A budapesti és ezen belül a városligeti turizmus fejlesztésében, a külföldi és hazai vendégek szervezésében jelentős szerepet játszott az 1902-ben életre hívott első magyar utazási iroda, az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Részvénytársaság. Az 1926-tól IBUSZ néven működő vállalkozás másfél évtizeddel megelőzte a német és osztrák nemzeti utazási irodák létrejöttét.
A társaság kezdetben vasúti menetjegyeket árult, majd fokozatosan bővítette hazai és nemzetközi szolgáltatásait. Külföldi fiókokat is működtető utazási irodaként sokat tett a főváros idegenforgalmi látványosságainak népszerűsítéséért.
A haditengerészet hajói a millenniumi kiállításon (kép forrása: Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)
Emellett a magyar idegenforgalmi reklámkampány szintén igyekezett a Bécsig utazó tehetős turisták számára a Budapestre való átruccanást is kedvelt programmá tenni. Jöhettek vonattal, autóbusszal vagy saját gépkocsival, de utazhattak a magyar fővárosba olyan hidroplánnal is, amelyik a városközpontban, a Szabadság-híd mellett szállt le a Duna vizére.
Az első világháborús vereség válságos éveket hozott az ország számára, az idegenforgalom is jelentősen visszaesett. A városligeti árumintavásárok század elején elindított sorozata azonban a trianoni döntés után sem szakadt meg. A városligeti rendezvénysorozatot 1925-től Budapesti Nemzetközi Vásárnak nevezték, a főváros pedig belépett az ekkor megalakuló Vásárok Nemzetközi Szövetségébe. A belföldi látogatók 1933-tól úgynevezett filléres vásárvonatokat vehettek igénybe a fővárosba történő utazáshoz. (x)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
19. Magyarország a második világháborúban
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A pokol hajnala: 500 ezer szovjet katona zúdult az erőddé nyilvánított Budapestre
- Ma is rejtély, kik és milyen okból bombázták le Kassát
- A legjobb magyar felszerelés is kevésnek bizonyult a Don-kanyar embertelen viszonyai közt
- Szándékosan hitették el a szövetségesek Kállay Miklóssal a balkáni partraszállás gondolatát
- Sztójay Döme, a magyar Quisling
- "A népirtáshoz időnként elegendő néhány száz pokolian elszánt ember"
- Marhacsordákat is bombáztak a szövetségesek Magyarországon
- "Kétségbe esve várjuk, hogy mi lesz velünk, ha itt ér a tél"
- Nem csak saját gyermekeiről gondoskodott példamutató módon Széchenyi István 09:50
- Példátlan módon állt bosszút a szabadságharcosokon Haynau, a bresciai hiéna 09:05
- Családja történetét írta meg egyik leghíresebb regényében Szabó Magda tegnap
- Zenei forradalmat jelentett a Beatles első kislemeze tegnap
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének tegnap
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon tegnap
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen 2024.10.04.
- A Szputnyik–1 fellövésével a Szovjetunió sikeresen teljesítette az űrverseny első futamát 2024.10.04.