A gyógyszeriparban, a közlekedésben és a számítástechnikában is óriási előrelépést hozott a II. világháború
2021. április 28. 17:10 Múlt-kor
Korábban
Radar
A második világháborút megelőző években Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Hollandia, a Szovjetunió és az Egyesült Államok is külön-külön, szigorú titoktartás mellett kifejlesztett a modern radartechnika előfutárainak tekinthető eszközöket, hazánkban pedig a hadiüzemmé alakult Egyesült Izzónál dolgozó tudósok Bay Zoltán vezetésével állítottak elő első ízben radareszközöket.
Bár a fejlesztések nagy része eleve a repülők, hajók és más ellenséges járművek távolsági érzékelését szolgálta, előfordultak kivételek is: a Massachusettsi Műszaki Egyetem radioaktivitás-laboratóriumában („Rad Lab”) dolgozó tudósok eredeti célja az volt, hogy az elektromágneses sugárzást az ellenség elpusztítására alkalmas fegyverré fejlesszék.
Első feltételezéseik szerint a megfelelően koncentrált elektromágneses hullámokkal nagyfokú kárt tudtak volna tenni a járműveket kezelő élőerőben, például repülőgépek személyzetében. Az ezt vizsgáló kísérletek nem hozták a várt eredményeket, azonban a célra fókuszált hullámok egy része visszaverődött, és fogható is volt – ezzel az amerikai kutatók számára is fény derült a rendszer érzékelőeszközként való alkalmazhatóságára.
A rendelkezésére álló radartechnikát minden hadviselő fél igyekezett maximálisan kihasználni. A legkifinomultabb rendszert a britek építették fel, a Nagy-Britannia összehangolt védelmét ellátó „Chain Home” (kb. „hazai lánc”) adóvevői segítségével a létszámhátrányban lévő brit légierő mindig tudta, hol érkezik támadás a La Manche túloldaláról, és időben riaszthatta a kevés rendelkezésre álló vadászrepülőt. A rendszernek ezzel óriási szerepe volt az „angliai csata” eldöntésében a szövetségesek javára.
A második világháborút követően a radar a repülésbiztonság egyik alappillérévé vált: a civil és katonai repülésben egyaránt a balesetek elkerülését és a vészhelyzetek időszerű kezelését szolgálja a radareszközök által lehetővé tett pontos nyomon követés.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.