A vízen pattogó bombával semmisítette meg a Ruhr-vidék gátjait a brit légierő
2020. november 6. 08:38 Múlt-kor
Korábban
A Ruhr-vidék rémei
A hadműveletre végül is 1943. május 16-17-én került sor. A bombázókat három csoportra osztották. Az első alakzat kilenc gépből állt, a második ötből, a harmadik pedig négyből. A holland partokhoz érve azonban a repülőszázad elszenvedte első veszteségeit. A kettes alakzat öt gépéből négyet elvesztettek.
Munro találatot kapott, és meghibásodott a rádiója, ezért visszafordult. Rice túl alacsonyan repült, és a bombája beleért a tengervízbe, ezért leszakadt, így dolgavégezetlenül kellett hazatérnie. A megszabott alacsony repülési magasság okozott végzetes balesetet Aspell gépének is, aki egy elektromos vezetéknek ütközött. Barlow-t és Byerst a légvédelem lelőtte.
Az első alakulat azonban elérte a kijelölt célt, a Möhne-gátat. Először Gibson oldotta ki a bombáját, de az felrobbant, mielőtt elérte a gátat. Hopgood szerencsétlenül járt: a kioldott bombája túlpattogott a gáton, és mivel a légvédelem eltalálta, nem tudott felemelkedni, ezért a robbanástól a gépe is károkat szenvedett.
A legénységből három főnek sikerült elhagyni a fedélzetet, mielőtt lezuhantak volna. Gibson, hogy elterelje a légvédelem figyelmét, a gát felett körözött, mialatt Martin is kioldotta a pattogó bombáját, de az csak kisebb károkat okozott. Végül Young, majd Maltby következett, és nekik már sikerült célba érniük: a gát átszakadt, Gibson pedig az Eder felé irányította a csapatot.
Az Eder völgyében lévő gátnál nem volt légvédelem, ami megkönnyítette volna a britek dolgát, ám a sűrű köd miatt nem látták a célt. Shannon hatszor repült a célra, mielőtt a bombát kioldotta volna, de az nem okozott kárt. Maudslay gépe viszont súlyosan megsérült, mikor a bomba átment a gát felett, és ott robbant fel. Végül Knight bombája törte meg a gátat.
A második alakzat célja a Sorpe-gát volt, de közülük csak egyedül McCarthy gépe ért célt, ezért a parancsnokság a harmadik hullámot átirányította oda. A Sorpe-gát azonban nem betonból készült, mint a másik kettő, hanem földből, ezért sokkal nehezebben lehetett átszakítani. McCarthy hiába találta el a célt, a bomba nem okozott kárt az építményben.
A tartalékok sem voltak sikeresebbek. Ottleyt és Burpeet lelőtték, Brown leoldotta a bombáját, de nem törte át a gátat, Anderson pedig a nagy köd miatt meg sem találta a célt, és éles bombával repült vissza Nagy-Britanniába. Towsend hasonlóképpen járt, de ő az Ennepe-gátat célozta meg, sikertelenül. Egyesek szerint nem kizárt, hogy nem is azt a gátat, hanem a Bever-gátat találta el, de az is sértetlen maradt. A visszafelé tartó gépek közül Youngot és Maudsleyt a légvédelem lelőtte.
Összesen 11 gép tért vissza, nyolcat lelőttek az akció során. A 133 főből 53-an haltak meg, ami csaknem 40%-os veszteséget jelentett. Hopgood gépének három túlélője közül egy meghalt, ketten fogságba estek, de fogságba esett Ottley legénységének egyik tagja is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Kertész Mihálynak köszönhetjük a Casablancát, a világ egyik legmeghatóbb romantikus filmjét 09:50
- Szoknyával a politikában - megjelent a Múlt-kor téli száma 09:20
- Féllábbal is a színpad sztárja maradt 08:20
- Kölcsönös bizalmatlanság jellemezte az antikomitern paktum aláíróit tegnap
- „Dzsingisz nem volt megátalkodott fickó, csak rossz volt a sajtója” tegnap
- 10 érdekes tény a csók kultúrális történetéről tegnap
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke tegnap
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert tegnap