A Balaton, az Úttörő és a Surányi – különleges fotókon az ötvenes évek magyar törpeautói
2018. augusztus 29. 12:59 Múlt-kor
Bár Magyarországon a szocializmus évtizedei alatt politikai nyomásra sosem indulhatott meg a személygépkocsi-gyártás, az 1950-es években mégis történt egy érdekes próbálkozás ebben az irányban. A magyar mérnökök egymás után álltak elő az újabb és újabb törpeautók terveivel.
Korábban
A magyar tervezésű és gyártású személygépkocsi hosszú évtizedeken keresztül dédelgetett álma volt a hazai iparnak. A „magyar népautó” valószínűleg a második világháborút követő években járt legközelebb ahhoz, hogy valósággá váljon. A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek – avagy ismertebb nevén Csepel Művek – mérnöke, Pentelényi János tervei alapján készültek el a „Pente” első modelljei. A Pente 500, majd az 1947-ben bemutatott Pente 600 már négyszemélyes volt, könnyedén gyorsult 60 km/órás sebességre és hasonló műszaki paraméterekkel rendelkezett, mint a később hosszú ideig sikeres Trabant.
A Pente sorozatgyártására végül nem kerülehetett sor, ugyanis a hatalmat 1948-ban magukhoz ragadó kommunista vezetés és az 1949-ben létrejött KGST más sorsot szánt a magyar járműiparnak. A szovjetek igyekeztek koordinálni a Keleti Blokk országainak gazdasági működését, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy felosztották közöttük a különböző területeket. Így bár a Pannónia és a Csepel motorkerékpárokat, vagy éppen az Ikarus autóbuszt mindmáig a magyar ipar történelmének legnagyobb büszkeségei között tarthatjuk számon, a személyautó-gyártást a moszkvai vezetés szigorúan megtiltotta Magyarország számára.
Tiltás ide vagy oda, kiskaput minden szabályozáson lehetett találni. A magyar mérnökök figyelme ekkor ugyanis – elfordulva a Pentelényi-féle személyautó gondolatáról – a törpeautók felé fordult. Az apró, jellemzően kétszemélyes járművek megalkotásához korábbi magyar terveket használtak fel, valamint nagyban építettek a korabeli német, illetve olasz mikroautók modelljeire. Bár a törpeautókat benzinmotor hajtotta, négy kerékkel és kormánnyal rendelkezett, mérete miatt nem minősült autónak, így mentesült a KGST által kiszabott tiltás hatálya alól. Rákosi 1953-as bukását követően, az enyhülés éveiben már a kormány is támogatta az új kezdeményezést, így sorra bukkantak fel az újabb és újabb modellek.
Végül a törpeautók sem jutottak el a sorozatgyártás fázisáig. 1956-ban a kormányzat már nem volt elégedett a fejlesztések eredményeivel, majd a forradalom során az egyik legjobb prototípus is megrongálódott. 1957-ben végleg lezárult a magyar törpeautó projekt, amit azonban így is a hazai ipar történetének egy különleges fejezeteként tarthatunk számon.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- A világ legcsúszósabb anyagaként döntötte meg a Guinness-rekordot Plunkett találmánya tegnap
- Elutasította a kitüntetéseket a modern betegellátás úttörője, Florence Nightingale tegnap
- A mai napig találgatják, hova tűnt Ned Kelly koponyája tegnap
- Puccsal tért vissza a politikába a független Lengyelországot diktároként vezető Piłsudski tegnap
- Elsősorban Sztálinhoz volt hűséges a rettegett Péter Gábor tegnap
- Egy párbaj miatt vált híressé Szindbád alakjának megalkotója tegnap
- Megkeseredett emberré vált élete végére Garibaldi, az olasz egység hőse 2024.05.11.
- Örömünnepként indult, majd tragédiába fulladt a bradfordi mérkőzés 2024.05.11.