A Balaton, az Úttörő és a Surányi – különleges fotókon az ötvenes évek magyar törpeautói
2018. augusztus 29. 12:59 Múlt-kor
Bár Magyarországon a szocializmus évtizedei alatt politikai nyomásra sosem indulhatott meg a személygépkocsi-gyártás, az 1950-es években mégis történt egy érdekes próbálkozás ebben az irányban. A magyar mérnökök egymás után álltak elő az újabb és újabb törpeautók terveivel.
Korábban
A magyar tervezésű és gyártású személygépkocsi hosszú évtizedeken keresztül dédelgetett álma volt a hazai iparnak. A „magyar népautó” valószínűleg a második világháborút követő években járt legközelebb ahhoz, hogy valósággá váljon. A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek – avagy ismertebb nevén Csepel Művek – mérnöke, Pentelényi János tervei alapján készültek el a „Pente” első modelljei. A Pente 500, majd az 1947-ben bemutatott Pente 600 már négyszemélyes volt, könnyedén gyorsult 60 km/órás sebességre és hasonló műszaki paraméterekkel rendelkezett, mint a később hosszú ideig sikeres Trabant.
A Pente sorozatgyártására végül nem kerülehetett sor, ugyanis a hatalmat 1948-ban magukhoz ragadó kommunista vezetés és az 1949-ben létrejött KGST más sorsot szánt a magyar járműiparnak. A szovjetek igyekeztek koordinálni a Keleti Blokk országainak gazdasági működését, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy felosztották közöttük a különböző területeket. Így bár a Pannónia és a Csepel motorkerékpárokat, vagy éppen az Ikarus autóbuszt mindmáig a magyar ipar történelmének legnagyobb büszkeségei között tarthatjuk számon, a személyautó-gyártást a moszkvai vezetés szigorúan megtiltotta Magyarország számára.
Tiltás ide vagy oda, kiskaput minden szabályozáson lehetett találni. A magyar mérnökök figyelme ekkor ugyanis – elfordulva a Pentelényi-féle személyautó gondolatáról – a törpeautók felé fordult. Az apró, jellemzően kétszemélyes járművek megalkotásához korábbi magyar terveket használtak fel, valamint nagyban építettek a korabeli német, illetve olasz mikroautók modelljeire. Bár a törpeautókat benzinmotor hajtotta, négy kerékkel és kormánnyal rendelkezett, mérete miatt nem minősült autónak, így mentesült a KGST által kiszabott tiltás hatálya alól. Rákosi 1953-as bukását követően, az enyhülés éveiben már a kormány is támogatta az új kezdeményezést, így sorra bukkantak fel az újabb és újabb modellek.
Végül a törpeautók sem jutottak el a sorozatgyártás fázisáig. 1956-ban a kormányzat már nem volt elégedett a fejlesztések eredményeivel, majd a forradalom során az egyik legjobb prototípus is megrongálódott. 1957-ben végleg lezárult a magyar törpeautó projekt, amit azonban így is a hazai ipar történetének egy különleges fejezeteként tarthatunk számon.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
27. Az első világháború és következményei
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Utazás a frontra, spanyolnátha, leleplezett viszony: mozgalmas év volt Franklin Roosevelt számára 1918
- A gránát még célt tévesztett, a lövések halálosan megsebesítették a főhercegi párt Szarajevóban
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- Az első világháború harcainak valóságos időkapszulája került elő az olasz Alpokban
- Románia hadba lépését késleltette, Olaszországét azonban már nem tudta megakadályozni a gorlicei áttörés
- Háború, spanyolnátha, leleplezett viszony – sok fordulatot hozott Franklin Roosevelt életébe az 1918-as év
- Bár ebben reménykedett, Fritz Haber vegyi fegyverei nem tudták eldönteni az I. világháborút
- Az I. világháborús francia sisakok nagyobb védelmet nyújtottak, mint a mai amerikaiak
- Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját tegnap
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 2024.11.22.
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 2024.11.22.