Fotó írhatja át a repülés történetét
2013. március 18. 08:28
Egy ausztrál történész elmondása szerint olyan fotó van a birtokában, amely azt bizonyítja, hogy nem a Wright-fivérek nevéhez fűződik az aviatika történetének első, gyakorlatban működő repülőgép megtervezése és megépítése.
Korábban
John Brown szerint a történelmi tettet egy német bevándorló, az elsőségért évtizedek óta küzdő Gustav Whitehead hajtotta végre 1901-ben, Connecticut államában. „Két évvel, négy hónappal és három nappal Orville és Wilbur előtt” – pontosított a történész, aki szerint a felfedezés alapjaiban írhatja át az aviatika alig több mint százéves történtét.
Ha közmegegyezés nem is övezi, az elmúlt száz évben széles körben elfogadottá vált, hogy az első irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb eszközzel való repülést a Wright-testvérek követték el. 1903. december 17-én Orville Wright bemászott az egyszerű pilótafülkébe, majd felemelkedett, hogy aztán röpke 12 másodperc alatt 39 métert megtegyen Wright Flyer gépével. Az észak-karolinai Kitty Hawkra az állandó szélmozgás miatt esett a választás. A nap negyedik repülése volt az egyetlen, amelyet valójában irányítani is tudtak, a testvér, Wilbur 279 métert repült 59 másodperc alatt.
A bajor származású bevándorló, Gustav Whitehead érdemeit kevesen ismerik el, holott még a repülés bibliájának tartott All the World’s Aircraft című munka is említi. Brown szerint a pilóta 1901. augusztus 14-én kora reggel emelkedett magasba a fakerekű, vászon borította szárnyakkal rendelkező, No.21 (más néven: A kondorkeselyű) névre hallgató szerkezetével Bridgeport egyik kies, sötét utcáján. A primitív repülőgép végül 2 kilométert tett meg 15 méter magasan. Whitehead magával vitte a Bridgeport Herald nevű helyi újság főszerkesztőjét, hogy tanúja legyen a történelmi pillanatnak, amelyről egy elmosódott, állítólag négy újságíró által is ismert fotó készült.
Whiteheadhez nem volt kegyes a sors, kísérleteire sokáig a feledés homálya borult, amíg 1935-ben egy újságcikk, majd két évvel később egy könyv „fel nem fedezte” az aviatika terén tett kísérleteit. Intenzív kutatás indult a tudósok, a szakma és a repülés szerelmesei részvételével, hogy kiderítsék, valóban a Wright-testvérek számítanak-e a repülés úttörőinek. A hatvanas-hetvenes években született tanulmányok végül arra a következtetésre jutottak, hogy az elsőség mégis Orville-t és Wilburt illeti meg, a Whitehead-féle repülésről szóló cikk pedig egyszerű hamisítvány.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2017
- Nők a fronton – megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Hét híres ember, aki nyomtalanul eltűnt
- Szinyei Merse Pál: Majális
- Szacsal, Nopcsa-kastély
- Önkéntes munkaszolgálat Magyarországon 1935–1944
- A Közel-Kelet amazonjai
- Cornelia, a Gracchusok anyja
- Az első magyar értelmi fogyatékosokat nevelő intézet története
- Trujillo, a Dominikai Köztársaság diktátora
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.