Megjelent a Múlt-kor magazin téli száma
2010. december 3. 12:20
Az első magyar repülőnő gyerekkorától a magasba vágyott, az 1956-os gépeltérítés már előrevetítette a forradalmat, a szovjet légierő hazai jelenlétének pedig a mai napig vannak ismeretlen fejezetei. Többek közt ezek fémjelzik a magyar repülés 100 évét - mutatjuk be a Múlt-kor történelmi magazin legújabb, már kapható számában. Az ünnepek közeledte alkalmával különleges karácsonyi csomagot is készítettünk.
Korábban
A téli számban bemutatjuk Prodam Guidót, aki nem csak gyógyszerészként, de repülőgép-tervezőként is ismert volt. Rákosmezőn tesztelte saját gyártású repülőgépeit, a próbák során több alkalommal szenvedett balesetet. Az első világháborúban gépén találat érte, ő súlyos balesetet szenvedett. A magyar sajtó ekkor közölte halálhírét, ám tévesen.
Magazinunkban fény derül az első magyar pilótanő, Steinschneider Lilly életének titkaira is, aki az aviatika szerelmes volt kislány kora óta. Korán elhatározta: ha törik, ha szakad, belőle pilóta lesz. Első lépésként megtanult autót vezetni, ekkor húsz éves volt. Lilly hamarosan újabb meglepetéssel állt elő otthon: 6000 koronát kért apjától pilótatanfolyamra. A szülők eleinte hallani sem akartak erről az őrült vállalkozásról, Lilly azonban nem tágított.
1956. július 13-án szállt fel az a bizonyos Budapest-Szombathelyi járat, amely végül a németországi Ingolstadtban ért földet. Ez volt az évszázad legnagyobb és leghíresebb magyar gépeltérítése. Az amerikai titkosszolgálat a landolást követően egyből megjelent a repülőtéren, hogy kihallgassa a politikai menedékjogot kérő magyarokat, a hazakívánkozóknak pedig megszervezze a visszautat.
Az 1981. október 21-én Prágában katasztrófát szenvedett Malév-gép törzse kettétört, de csodával határos módon mindenki életben maradt. Farkas Lajos, a járat fedélzeti mérnöke, és Szakali Petra, a gép légiutas-kísérője huszonkilenc év után megszólaltak és elmesélték nekünk, hogy mi is történt velük.
A szovjet légierő 46 évig része volt országunk történelmének, de a nagyközönség csak keveset tud erről az időszakról. A légierő 1944 októberében foglalta el első tábori repülőterét hazánkban, az utolsó csoport 1990-ben távozott. Tevékenységükről a Múlt-kor téli száma részletesen beszámol, ahogy a lapban Császár Böbe, a Malév 50. sikerrel végzett légiutas-kísérője a mai napig tartó szenvedéllyel mesélt nekünk hivatásáról. Nyugdíjazásáig több mint 27 ezer órát töltött a levegőben. Teljesítményével világcsúcsot állított fel.
A téli szám egyik átfogó rovata a „Magyar repülés fekete krónikája” címet kapta. A súlyosabb baleseteket egybegyűjtő összeállításunk a katasztrófák áldozatául esett repülősöknek állít emléket.
A friss számában bemutatjuk többek között Kuropati, a sztálini titkos terror tömegsírjainak bizalmas történetét, a Duska család megható, első világháborús küldetését valamint Dr. Novák Emil, egy kalocsai körorvos don-kanyari kalandjait is. Az utóbbi hagymával fertőtlenített, vésővel operált és deszkából készített magának csellót a fronton. „Rendszerváltó” rovatunk az első költségvetés kulisszatitkait ismerteti, az élen Rabár Ferenc pénzügyminiszterrel. Kitekintő rovatunk a szoptatás kultúrtörténetét, a pulyka európai meghonosodását és a középkori elme különleges világát dolgozza fel. A magazin szerkesztői Oborni Teréz történésszel készítettek interjút, – aki Erdély története könyveket csempészett – hogy eddig ismeretlen oldaláról mutassák be az olvasóknak és a szakmának.
A képzőművészet kedvelőinek is akad érdekesség bőven: mesés örmény kolostorok nyomába eredtünk. Annak is utána jártunk: ma vajon nyitva van-e Isten szeme, a fogadó ahol Kossuthot letartóztatták. A budai villában a sörgyáros Haggenmacher család egyik tagja öngyilkos lett; később gyermekotthonná változott a csodaszép épület.
Az ünnepek közeledte alkalmából a Múlt-kor szerkesztősége különleges karácsonyi csomagot készített az első évfolyam lapszámaiból. A csomag most kedvezményes áron (4900 Forint) vásárolható meg a nagyobb hírlapárusoknál, vagy az alábbi elérhetőségeken: [email protected] , +36/706147677.
A Múlt-kor történelmi magazin jóvoltából az ajánlott múzeumok továbbra is egyedülálló módon járhatók be: 8 intézményben 2 fő 1 jegy áráért látogathatja a kiállításokat.
Még több részlet, megrendelés, előfizetés a magazin oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Csaknem harminc évig építették a budapesti millenniumi emlékművet tegnap
- Lemondása után többször is kikérte Széll Kálmán véleményét Ferenc József tegnap
- Előre felkészült II. Géza a német-római császár fosztogató kereszteseinek átvonulására tegnap
- Filmre vették a németek a brit repülőgép-hordozó elsüllyesztését tegnap
- Nemcsak költő, nagy formaműveltségű műfordító is volt Dsida Jenő 2024.06.07.
- Előadásmódja miatt először csak kalózrádiók sugározták Tom Jones slágereit 2024.06.07.
- A Pártból is kizárták a reformokat szorgalmazó Nagy Imrét 2024.06.07.
- A kisantant létrejötte összekovácsolta a világháború veszteseit 2024.06.07.