Szépművészeti: a vázákba karcolt zene nyomában
2009. június 10. 15:02 MTI
Az ókori zenei kultúrába ad bepillantást az a négy váza, amely a Szépművészeti Múzeumban Az évszak műtárgya című kamarakiállítás-sorozat aktuális tárlatán látható keddtől egészen augusztus végéig.
Korábban
Több mint fél évtizeddel ezelőtt indította útjára Az évszak műtárgya című kiállítássorozatát a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteménye azzal a céllal, hogy rendszeresen a közönség elé tárja az ott folyó munka eredményeit, egy-egy újonnan megszerzett, illetve restaurált művet, vagy olyanokat, amelyekről új és bemutatásra érdemes tudományos eredmények születtek.
A nyári kamaratárlat ezúttal az ókori zene és a zenei versenyek világába kalauzolja el az érdeklődőket. A homéroszi kor kiválóságeszményén nevelkedett versenykultúra számára ugyanis a költészet és a zene egyik legfontosabb megnyilvánulási formájává is a versengés vált. A pánhellén ünnepeken is rendeztek zenei versenyeket, a delphoi Apollón ünnepe, az úgynevezett pythói játékok például főleg zenei versenyekből állt. A városállamok saját vallási ünnepein is rendeztek zenei versengéseket: Athénben a régi Athéné-ünnep, a többnapos Panathénaia egyik napja teljes egészében a zenei versenyeké volt.
A jellegzetes korabeli húros hangszer, a kithara versenyét ábrázolja a kiállításon szereplő, i.e. 450 körül készült vörösalakos, bor és víz keverésére szolgáló kehelykratér. Az edényen egy ifjú áll fenn a versenypódiumon, ami a zenei verseny ábrázolásának egyik legjellemzőbb ikonográfiai eleme. A budapesti kratér különlegessége, hogy a festő megkettőzte a győzelmet szimbolizáló szárnyas Niké-alakot: a jobb oldali győzelmi koszorút, a bal oldali pedig ajándékszalagot nyújt át a győztesnek, valószínűleg kettős győzelemre utalva.
Az i.e. 520-510 között készült feketealakos bortöltő kancsó (oinochoé) töredékén látható finom vonalú hangszert az akkoriban szabványos hét húrral ábrázolta a vázafestő. A hangszer nem kitharára, inkább lyrára utaló jegyei, valamint a képen kissé oldalra fordított pozíciója utalás lehet a szümposzionra, azaz az étkezések utáni, beszélgetéssel, énekkel, tánccal kísért "együttivásra". A kétféle zenei kontextus, vagyis a verseny és a szümposzion kapcsolatára utal, hogy a zenei versengést ábrázoló jelenetek nagy többségükben a bor tárolásához, keveréséhez és fogyasztásához tartozó vázaformákon jelennek meg.
Szerepel a kamaratárlaton egy töredékesen fennmaradt, időszámításunk előtt 500 körül keltezhetett feketealakos, három nagyobb részletből összeállított ivóedény (szküphosz) is. Ezen szatírnak öltözött ünnepi kórus ad elő hangszerrel kísért kartáncot. A szatírok régi típusú bölcsőkitharán játszanak, jobb kezükben pengető, az edény mindkét füle alatt ünnepi előadás helyszínére utaló oltár-töredék. Mindössze öt feketealakos kitharás szatírkórus-jelenet ismert, ezek egyike a budapesti edény.
Az ókori zenei világot megidéző nyári tárlat apropóját az adja, hogy nemrégiben került az Antik Gyűjteménybe egy egyedülálló, auloszjátékost ábrázoló etruszk váza. Az 570-560 között készült etruszko-korinthoszi illatszeres edény fő oldalán egy auloszon - a mai oboához és klarinéthoz hasonlítható felépítésű és hangú jellegzetes fúvós hangszeren - játszó alak látható. A jelenetet madár és párduc egészíti ki - a mai szemlélőben azt a képzetet kelti, mintha őket bűvölné el a zene.
További részletek a múzeum oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Római Birodalom
- Egész életében a Római Birodalom feltámasztásáért küzdött I. Justinianus
- Brutális leszámolással ért véget Róma és Karthágó konfliktusa
- Egyszerre látja bűnözőnek és önfeláldozó hősnek az utókor Spartacust
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg
- Végül bizánci provinciává süllyedt a vandálok rettegett afrikai királysága
- A római nép rajongott érte, a filozófusok megvetették a véres gladiátorjátékokat
- Évtizedek óta zajlik Komáromban a római katonai és polgárváros feltárása
- Az erényes római nő megtestesítőjeként tekintettek Corneliára, a Gracchusok anyjára
- Pokoli kínokat szenvedhettek el a Vezúv lábánál élő Pompeii lakói
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap