A tengeri utasszálítás királynője: 35 éve pusztult el a Queen Elizabeth
2007. január 9. 15:00
Korábban
A világ legnagyobb hajói
A Queen Elizabathet egy floridai kikötőben nyitották meg a nyilvánosság előtt, de a továbbra is veszteséget termelő hajót az év végén a helyi hatóságok a tűzveszély miatt bezáratták. 1970-ben egy hongkongi üzletember, C. Y. Yung tulajdonába került, aki úszó egyetemmé kívánta átalakítani.
Utódát, a Queen Elizabeth II-t 1967-ben bocsátották vízre, az ünnepélyes alkalommal II. Erzsébet királynő ugyanazt az arany ollót használta, amelyet anyja 1938-ban. A QE2, amely 1995-ben tette meg ezredik útját, Mike Oldfield brit rockzenészt egy teljes album megírására ihlette. Ezt a hajót 1994-ben egy német gyárba adták be nagyjavításra, de a 30 millió fontot felemésztő rekonstrukció katasztrofálisan sikerült. A javítás utáni első úton az utasok tucatjainak kellett közös helyiségekben aludniuk, mivel a lakosztályok mennyezetei leszakadtak, a vízcsövek eltörtek, a vécék öblítőinek tartalma a használókra zúdult, s mire a hajó New Yorkba ért, olyan állapotba került, hogy az amerikai parti őrség biztonsági okokból jó ideig nem engedte kifutni. A QE2 ma turistákat visz világkörüli utakra.
A világ legnagyobb hajója címért folyó versenyben nehéz igazságot tenni, hiszen különböző szempontok alapján egyszerre többen is maguknak követelik. A teherszállítók közül a Knock Nevis elnevezésű olajszállító magaslik ki, amely 458 méter hosszú, vízkiszorítása pedig 260 851 regisztertonna. Az utasszállítók közül a büszke cím jelenlegi birtokosa a Karib-tengeren szolgálatot teljesítő Freedom of the Seas, amely 339 méter hosszú, vízkiszorítása 160 ezer tonna, a 3634 utas kényelméről 1400 fős személyzet gondoskodik.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/0677224c43895ae0020fa26b22f28f35.jpg)
![I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek / 4. A világgazdaság a 20. században (világgazdasági válság, európai integráció, globális világ ellentmondásai)](/ih0Ax/label/.cut-640x400/766.jpg)
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Elsőként a budapesti fogaskerekűn indítottak kalauz nélküli járatot az országban tegnap
- Még az újkorban is hittek a seprűn repülő boszorkányok létezésében tegnap
- Futballtörténelem plakátokon keresztül a Várkert Bazárban tegnap
- „Szeretném minél több emberhez eljuttatni a tradicionális jazzt” – interjú Papp Mátyás jazz-harsonaművésszel tegnap
- Stradivari és Guarnieri hangszerei is megszólalnak az idei Kaposfesten tegnap
- A térség országainak kulturális örökségével ismerkedhetünk meg a Duna Fesztiválon tegnap
- Döcögősen indult, de végül minden elképzelést túlszárnyalt Fangio karrierje tegnap
- Bartók Bélát is megihlette a legnagyobb magyar hegedűsök egyike, Geyer Stefi 2024.06.23.