101 évesen elhunyt a „Spitfire Girl”, Mary Ellis
2018. július 26. 17:41 MTI
Meghalt az utolsó második világháborús brit női pilóta. Mary Ellis, aki főként Spitfire vadászrepülő és Wellington bombázó repülőgépeket vitt a frontvonalra, 101 éves korában halt meg.
Korábban
Mary Ellis a háború elején lett a légi szállítási kisegítő szolgálat, az Air Transport Auxiliary tagja.
A BBC közszolgálati műsorszóróban elhangzott felhívásra jelentkezett, amelyben női pilótákat toboroztak. A repülés igen népszerű volt a két világháború között a szigetországban, számos civil és kereskedelmi pilóta akadt. Mary Ellis kiskorától rajongott a sebességért, és mint A Spitfire Girl című életrajzi kötetében fogalmazott, amióta az eszét tudta, repülni akart.
Végül hetvenhatféle típusú gépen repült a világháború idején, az általa leszállított gépekből hozzávetőleg négyszáz Spitfire volt. A századik születésnapja alkalmából tartott meglepetéspartin azt mondta, mindig is ez a vadászrepülő volt a legkedvesebb gépe. „Odáig vagyok érte, ez mindenki kedvence. A szabadság jelképe szerintem” – mondta. Az ünnepségen is repült, a Spitfire egy kétüléses változatában vitték fel.
Egy korábbi interjúban felelevenítette, hogy a frontvonalra érkezve előfordult, hogy a férfiak nem hitték el, hogy ő volt a pilóta és csak a gépet átkutatva fogadták el a tényt, hogy valóban ő volt a kormánynál.
Mary Ellis, lánykori nevén Wilkins a háború után, 1950-ben Wight szigetére költözött, a Sandown repülőtér igazgatója lett.1961-ben férjhez ment egy pilótához. A szigeten, a repülőtér kifutópályája közelében lévő otthonában halt meg kedden.
Az Air Transport Auxiliary „fantasztikus” személyiségként méltatta őt. Az idén százéves brit királyi légierő Red Arrows nevű híres műrepülő századának leghosszabb ideig szolgáló tagja, Mike Ling pedig a légi szállítási kisegítő szolgálat legendájának nevezte őt a Twitter közösségi oldalon közzétett bejegyzésében. „Remélem, isznak egy jól megérdemelt sherryt Joy Lofthouse-zal odafönt” – írta az Air Transport Auxiliary egy másik, 94 éves korában tavaly elhunyt híres tagjára utalva.
A légi szállítási kisegítő szolgálatban összesen 166 nő repült, hamar rájuk ragadt az Atagirls elnevezés. Az Air Transport Auxiliary pilótái közül 174-en haltak meg a világháborúban a gépeket szállítva, köztük 15 nő.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap