10 tény a II. világháborús német U-bootokról
2017. november 21. 12:09
Korábban
1. Az atlanti csata során Németország több mint ezer tengeralattjárót (U-boot, a tengeralattjáró helyett a búvárhajó talán pontosabb kifejezés) építtetett a Nagy-Britannia köré vont blokád támogatására. Közülük 783 semmisült meg, ami közel 30 ezer tengerész halálával járt.
2. A második világégés kezdetén a torpedók, a búvárhajók legfontosabb fegyverei gyakran bizonyultak megbízhatatlannak, olykor fel sem robbantak, míg máskor túl korán sültek el.
3. Az 1942-es év az egyik legkatasztrofálisabb időszak volt a szövetségesek számára, ugyanis az Atlanti-óceánon a német U-bootok több mint ezer hajójukat küldték a hullámsírba.
4. A búvárhajók legénysége a küldetések során rendkívüli módon óvta az édesvízkészletet, a tengerészek sokszor hónapokig nem mosakodhattak rendes vízben, általában a sósvízbe mártott szivacsos módszer volt csupán az egyetlen fürdési lehetőség.

5. Egy U-boot őrjárata néhány hétig, de akár hat hónapig is eltarthatott. A hosszú idő után hazatérő legénység tagjait a hozzátartozók alig ismerték fel bozontos szakálluk miatt, hiszen a küldetés során alig volt esély a borotválkozásra.
6. A német búvárhajók legénysége egy Kolibri nevű kölni használatával igyekezett elnyomni az acélkoporsóban uralkodó oroszlánszagot, amely az igencsak visszafogott ruhacsere és mosakodási lehetőségek miatt gyakori vendég volt a fedélzeten.
7. A közhiedelemmel ellentétben az U-bootok idejüknek nagy részét a felszínen töltötték. Csak akkor merültek le a vízfelszín alá, ha megtorpedóztak egy ellenséges hajót vagy ha éppen ők voltak az üldözöttek.
8. A német búvárhajókat többnyire kifejezetten hangos dízelmotorok hajtották, így az extrém hanghatásoknak kitett, gépházban dolgozó tengerészek gyakran szenvedtek álmatlanságtól vagy halláskárosodástól.
9. Heinz-Wilhelm Eck volt az egyetlen német U-boot parancsnok, akit háborús bűnökért ítéltek el és kivégeztek a második világháborút követően, ugyanis egy alkalommal az Indiai-óceánon megtorpedózott és elsüllyedt görög kereskedőhajó túlélői közé lövetett.
10. A hulladékokat, mint például a rothadó ételeket muszáj volt a fedélzeten tartaniuk, ugyanis ha egyszerűen kihajították volna a tengerbe, akkor a lebegő tárgyak hamar elárulták volna az ellenségnek, merre is járt az U-boot.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


29. A kétpólusú világrend
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Alig egy évtizeddel élte túl a jugoszláv állam Josip Broz Titót
- Mind az Anschlussról, mind a Habsburgokról lemondott Ausztria az önállóságért
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- 10 érdekesség a kártyajáték múltjáról 20:28
- Tiltott falatok: a sertéshús-tabu vallási és kulturális gyökerei 19:03
- Különleges kelta tőrre bukkantak Lengyelországban 18:02
- Kivétel nélkül mindenkin segített „a szegények püspöke” 16:58
- Olaszok a két világháború közötti Magyarországon 16:05
- 500 év után találták meg az elveszett reneszánsz festményt 15:21
- Történelem és nyelvészet: a gladiátor szó nyomában 14:53
- Több ezer éves temetkezések kerültek napvilágra Franciaországban 13:57