2025. tavasz: Szürke eminenciások
ITT vásárolhatsz termékeinkből

10 építmény, amely a mai napig ámulatba ejti az embereket

2025. március 22. 09:03 Múlt-kor

Ősidőktől kezdve az emberiség olyan építményeket képes létrehozni, ami sokszor meghökkentő, vagy éppen csodálatra méltó. A történelem évszázadai megmutatták, hogy az épületek kivitelezésének csak az emberi képzelőerő szabhat csak határt.

Az Eiffel-torony
Az Eiffel-torony

Az épületek megvalósítása különböző okokból történtek meg, a gyönyörködtetés sokszor csak másodlagos célt szolgált. Azonban így is, tömérdek csodás épületet valósítottak meg a világ számos pontján, a történelem évszázadai során.

1. Babiloni függőkertek

A világ hét csodájának egyike a Szemirámisz függőkertjeként ismeretes építmény. Az i. e. 6. században II. Nabú-kudurri-uszur építtette felesége, Amütisz számára. A legenda szerint a királyné honvágytól szenvedett, ezért ajándékozta meg férje a virágokkal borított építménnyel.

2. A kínai nagy fal

Első szakaszainak építése i. e. 3. században kezdődött, végleges befejezésére azonban csak i. sz. 1600-as évekre került sor. Az építmény célja a határvédelem volt a mongol törzsek ellen. Ugyan az tévhit, hogy az űrből is látszódik, valóban hihetetlen hosszúságú falról beszélünk: meghaladja a 20.000 kilométert. Azonban szomorú tény, hogy mára csak a 30%-a maradt meg annak, ami egykoron volt.

3. Segoviai vízvezeték

A ma már világörökség részét képező Segoviai vízvezeték a római építészet egyik legfontosabb jelképe. Kr.u. 2. században készült el Traianus uralkodása végén, vagy Hadrianus császárságának elején. Az építmény több mint 15 kilométer hosszú, 167 boltívből áll, a legmagasabb pontja eléri a 28 métert.

4. Firenzei dóm

Az itáliai város egyik legismertebb jelképe a 15. századi dóm, amely Cosimo de Medici mecénási tevékenységének köszönhetően kaphatta meg ikonikus kupoláját. A reneszánsz építészet egyik ékének számító templom alapjait 1296-ban kezdték építeni, azonban kupoláját csak 1472-re kaphatta meg Filippo Brunelleschi tervei által. Az eredeti kupolát lebontották, a ma láthatót a 19. század második felében készítették el. A mai napig a 4. legnagyobb templom a világon.

5. Szuezi-csatorna

Az áruszállítás megkönnyítését szolgáló csatornát 1859-1869 között építették ki, 163 kilométer hosszú, és most már Ázsia és Afrika határának minősül. A létrehozásával a hajóknak nem kellett már megkerülniük Afrikát, ezáltal a kereskedelem felgyorsulásához is vezetett. Azonban nem csak pozitív eredményeket vont maga után: építkezés nem a megfelelő körülmények között zajlott, ugyanis több tízezer munkás vesztette életét.

6. Panama-csatorna

Az 1881-1914 között épült a csatorna a Panama-öböl legkeskenyebb pontján halad át. A 20. század egyik legjelentősebb mérnöki teljesítményének tartják. Megépítése viszont egyáltalán nem volt egyszerű, a spanyolok és a németek is tettek próbálkozást, de végül a franciáknak sikerült, amerikai támogatással. Az USA fennhatósága alá tartozott egészen 1999-ig, amikor is birtoklása visszakerült Panamához.

7. Eiffel-torony

A minden idők egyik legnépszerűbb építménye az Eiffel-torony. Csupán két év leforgása alatt, 1887-1889 között épült meg, terveit Maurice Koechlin és Émile Nouguier mérnökök készítették el, viszont a kivitelezésért Alexandre Gustave Eiffel volt a felelős. Az eredeti ötlet alapján csak az 1889-es párizsi világkiállítás idejére szánták, azonban az emberek érdeklősét látva meghagyták. Meglepő, de negatív érzelmeket is kiváltott: volt aki "vasszörnyetegnek" nevezte az emblematikus építményt. Egészen 1930-ig a világ legmagasabb épületének számított.

8. Országház

A magyar Országház a legszebb országgyűlési helyszínek egyike. A Steidl Imre által tervezett parlamenti épület 1896-ra készült volna el, a millenniumi ünnepség keretében, azonban megépítése egészen 1904-ig tartott, ez idő alatt több mint ezren segítettek a megvalósítás folyamatában. Az neogótikus és egyben eklektikus stílusban épült Országház azonban nem aratott egyöntetű sikert a kortársak között: túlságosan "soknak" találták a rengeteg díszítést és a színeket.

9. Hoover-gát

Arizona és Nevada államok határán folyó Colorado folyónál található a Hoover-gát, amelynek névadója az építést nagyban segítő Herbert Hoover kereskedelmi miniszter volt. 1931 és 1936 között építették meg a kor legmodernebb technológiájával. Nem volt egyszerű munka, ugyanis a folyót el kellett terelni, A gát megvalósításával létrejött a Mead-tó, amely az USA legnagyobb mesterséges tava. A gát megépítésével a mai napig több mint 20 millió embernek biztosít létfontosságú édesvizet.

10. Golden Gate híd

Szintén az 1930-as évek eredménye volt a híres Golden Gate híd. Az építmény legelkötelezettebb híve Charles Alton Ellis volt, aki nem is rendelkezett mérnöki diplomával, görög és matematika szakos egyetemi tanár volt. A nagy világválság idején fizetés nélkül dolgozott a híd megépítésén, azonban munkásságát és odaadását a közelmúltig nem értékelték. A híd Art deco elemekkel is díszített, nagyjából 1281 méter hosszú és több mint 200 méter magas toronnyal rendelkezik.

A muyinteresante.com cikke alapján

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2025. tavasz: Szürke eminenciások
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár