Volt idő, amikor alig került többe egy vonatjegynél egy belföldi repülőút
2019. október 15. 10:42 MTI
A magyar polgári légi forgalom 73 éve született újjá: 1946. október 15-én szállt fel Budaörsről a Maszovletnek, a Malév jogelődjének két első belföldi járata. A Malév hivatalosan 1969. március 15-én szüntette meg az országon belüli légi forgalmat, a légitársaság ezután már csak a kifizetődő és nyereséges nemzetközi tevékenységére összpontosított.
Korábban
A vesztes első világháború, az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása után, 1920-ban jött létre a Magyar Aeroforgalmi Rt. (Maefort).
A vállalatot, amely a háborúból megmaradt hadigépekkel, katonai személyzettel végzett rendszeres posta- és áruszállítást, és 1921-től alkalmanként már utasokat is vitt, egy év múlva felszámolták.
A győztes antanthatalmak ugyanis teljes repülési és repülőgép-építési tilalmat rendeltek el, mert úgy vélték, hogy a Maefort a trianoni békeszerződés által tiltott katonai célok szolgálatában állt.
A tilalom feloldása után, 1922 végén jelentős állami támogatással megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt., amelynek gépei 1928-ban már mintegy 850 ezer kilométer távolságot repültek.
1937-ben - a "kinőtt" mátyásföldi mellett - új nemzetközi repülőteret nyitottak Budaörsön, 1939-ben a Malert napi járatokkal kapcsolta össze Budaörsöt Béccsel, Salzburggal, Berlinnel, Münchennel, Zürichhel, Rómával, Milánóval, Velencével, Krakkóval és Varsóval.
A Malert működésének a második világháború vetett véget, légiflottáját és alkalmazottait hadi szolgálatba állították.
Belföldi légi személyszállítás Magyarországon kisgépekkel, sőt hidroplánokkal már az 1920-as évektől folyt, egyes időszakokban például Budapest és Siófok között.
A Malert Budapest-Pécs-Kaposvár és Budapest-Nyíregyháza-Debrecen járatokat közlekedtetett, majd a Trianonban elcsatolt területek visszakerülése után Kassa, Ungvár, Nagyvárad, Kolozsvár, Marosvásárhely, Székelyudvarhely, Sepsiszentgyörgy, Kézdivásárhely és Csíkszereda városába is indított repülőjáratokat.
A második világháború után, 1946. március 29-én írták alá azt az egyezményt, amellyel létrejött a Malév jogelődje, a Maszovlet, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság.
A Maszovlet volt jogosult a légi közlekedés szervezésére, utas-, poggyász-, posta- és áruszállítások lebonyolítására, belföldön és külföldön egyaránt.
Az alapítólevél értelmében a légitársaság részvényeinek fele a magyar, fele a szovjet állam tulajdonában volt, a magyar fél szolgáltatta a munkaerőt és a repülőtereket, a szovjet fél a repülőgépeket, az alkatrészeket, az irányítástechnikai berendezéseket, és a kiképző személyzetről is gondoskodott.
A Maszovlethez 1946 nyarán érkezett meg a Szovjetunióból öt Li-2 típusú kétmotoros, 21 utas szállítására alkalmas repülőgép, ezek az amerikai Douglas DC-3 gépek licenc alapján gyártott változatai voltak.
A hajózó személyzet kiképzése és a vidéki repülőterek rohammunkában történő helyreállítása után újraindulhatott a polgári légiközlekedés Magyarországon.
A budaörsi repülőtérről 1946. október 15-én szállt fel Szombathely, illetve Debrecen irányába a Maszovlet egy-egy Li-2-es gépe. Még abban az évben Győrbe, Szegedre és más városokba is sorra indultak a belföldi járatok.
Ezt a közlekedési eszközt a gyorsaságon kívül az ára is vonzóvá tette, hiszen a repülőjegyek csak kevéssel voltak drágábbak, mint a vonatjegyek. Egyre sikeresebbnek bizonyultak az 1954-től indított körjáratok, az ügyes menetrendi tervezés révén bizonyos közös pontokon át is lehetett szállni egyik körről a másikra.
Ilyen volt például a Budapest-Győr-Zalaegerszeg-Nagykanizsa-Budapest vonal vagy a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen, illetve a Szeged-Békéscsaba-Debrecen vonal.
1954. november 25-én Moszkvában Magyarország és a Szovjetunió államközi szerződést írt alá, melynek értelmében a magyar kormány megvásárolta a Szovjetunió részesedését a Maszovletben.
A következő nap megalakult a Maszovlet jogutódja, a Magyar Légiközlekedési Vállalat, a Malév. Az 1956-os forradalom leverése után a szovjetek rövid ideig minden repülést betiltottak, és csak 1957 januárjában indult meg újra a forgalom a Budapest-Miskolc-Debrecen vonalon.
A Li-2-es repülőgépek 1963-as selejtezésével teljesen visszaszorult az 1946 óta létező belföldi polgári légi forgalom, megszűnt ugyanis a miskolci, a nyíregyházi, a békéscsabai, a kaposvári, a győri, a szegedi, a nagykanizsai, a szombathelyi és a zalaegerszegi járat.
1968-69-ben az Il-14-es repülőgépek kivonásával egy időben szüntették meg a Budapest-Pécs és a Budapest-Debrecen közötti repülőjáratokat, amivel véget ért a Malév belföldi személyszállítása. A Malév hivatalosan 1969. március 15-én szüntette meg az országon belüli légi forgalmat, a légitársaság ezután már csak a kifizetődő és nyereséges nemzetközi tevékenységére összpontosított.
A Malév az 1990-es évektől már nem rendelkezett kellő tőkével a gazdaságossághoz, és ezen az olasz, majd az orosz privatizációs próbálkozások sem változtattak.
A 2010-ben ismét állami tulajdonba került vállalatot 2012 januárjában az Európai Bizottság 70-100 milliárd forint tiltott állami támogatás visszafizetésére kötelezte.
A Malév ezt már nem tudta teljesíteni, és csaknem 66 évnyi működés után, 2012. február 3-án hajnalban leállította járatait. A hazai légitársaságot felszámolták, a "feltámasztására" tett próbálkozások nem vezettek eredményre.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király 16:05
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap