Viking kori hajótemetkezést fedeztek fel a norvégiai Øyesletta közelében
2022. április 14. 15:50 Múlt-kor
A Norvég Kulturális Örökségkutató Intézet (NIKU) a helyi autópálya-kezelő vállalat és a norvég örökségvédelmi hivatal megbízásából végzett felmérés során bukkant a sírra. A régészek talajradarral (GPR, ground penetrating radar) vizsgálták át a területet egy új útszakasz építését megelőzően.
Korábban
A talajradar a felszín alatti képződmények elhelyezkedését, szerkezetét radarimpulzusokkal vizsgáló, roncsolásmentes geofizikai eszköz. Segítségével térkép alkotható a bizonyos mélységű rétegekről, vagy akár háromdimenziós modell is létrehozható egy nagyobb területről.
Jani Causevic, a NIKU régésze rendkívül izgalmasnak nevezte a felfedezést, egyebek mellett azért is, mert jól mutatja, „hogy a talajradar használata milyen új módokon segíthet feltárni a kulturális örökségünket”.
A környék már korábban is Øyesletta egyik legnagyobb temetkezési helyeként volt ismert, amelyet 1500–2000 évvel ezelőtt kezdtek használni. A mostani kutatás számos sírhalom mellett egy hajótemetkezést is felfedezett.
Az osebergi hajó (Wikipedia / Petter Ulleland / CC BY-SA 4.0)

A hajó 8–9 méter hosszú, és a föld alatt, egy sírhalmon belül helyezték el; ez az első ismert hajótemetkezés Øyeslettában.
A hajótemetkezés szokása a késői északi vaskorban (Kr. u. 5–8. század) alakult ki, és a viking kor végéig (11. század) jellemző maradt Skandináviában és más, az északiak által bejárt területeken. Az egyik leghíresebb hajótemetkezés az osebergi, amelyet 1904–1905 között tárt fel a Gabriel Gustafson és Haakon Shetelig vezette régészcsapat.
A 21 méter hosszú, tölgyfából épült hajóban két nőt temettek el, akik közül a magasabb rangút sokáig a legendás Åsa királynővel azonosították, de erre nincs egyértelmű bizonyíték. A nő és szolgálója mellett a kor szokásainak megfelelően gazdag sírmellékletet és állatcsontvázakat is találtak a kutatók.
A badelundei kőhajók (Wikipedia / Berig / CC BY-SA 3.0)
Még korábbi temetkezési szokás volt az északi népeknél, hogy a sír köré kövekből egy hajó körvonalát rakták ki. A kőhajóként ismert temetkezések változatos méretűek voltak, 7,5 és 80 méter közötti hosszúsággal, de a dániai Jellingben álló sírhalmok alatt talált kőhajó akár 354 méter hosszú is lehet.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

2. világháború
- Amikor fából készült bombázókkal szabadított ki francia ellenállókat a brit légierő
- A német hadseregnek minden erejére szüksége volt a varsói gettófelkelés leveréséhez
- A német U-Bootok ellen már Pearl Harbor előtt is harcolt az Egyesült Államok
- Hiába hárította a felelősséget, Adolf Eichmannt is utolérte az áldozatok bosszúja
- Nem várt irányból érte Franciaországot a II. világháborús náci csapás
- Mindvégig megőrizte emberségét, és a diktatúrákkal szemben is bátran fellépett Mindszenty József
- Templomba járó katolikus volt az FBI legkártékonyabb szovjet „téglája” 16:29
- Amerikai tengerészgyalogosok helyett végül politikai ellenfele áldozatául esett a nicaraguai szabadságharcos 14:50
- Ingyen sör, káosz és tömegszerencsétlenség II. Miklós koronázásakor 10:25
- Sokkoló képekkel mutatta be Amerikának a polgárháború valóságát Matthew Brady 08:50
- Öt hét alatt született meg a korabeli Európa egyik leghaladóbb szellemű alkotmánya tegnap
- Egészséges erotika – szex a szocializmus évtizedeiben tegnap
- Nehézségek és viszálykodás határozta meg az első magyar királynő uralkodását tegnap
- Rekordot jelentő árakon ütöttek le két Star Wars-plakátot Budapesten tegnap