Összeesküvés-elméletek övezték a szovjet űrhajózás kezdeteit
2024. január 21. 09:50 Múlt-kor
Különösen népszerűek manapság azok az összeesküvés-elméletek, amelyek arról szólnak, hogy sosem jártak űrhajósok a Holdon. Ám nem az amerikai űrprogram az egyetlen, amellyel kapcsolatban különféle bizarr elméletek fogalmazódnak meg. Riválisa, a szovjet űrkutatás, szinte tálcán kínálja azt a lehetőséget, hogy összeesküvés-elméletek alanyává váljon: históriáját rengeteg feldolgozatlan, helyenként zárt archívum, nyelvi akadályok és különös kiszivárgások jellemzik. Ahogy sokan hitelt adnak annak, hogy Neil Armstrong valójában nem is lépett a Holdra, úgy sokan hiszik azt, hogy valójában nem Jurij Gagarin volt az első űrutazó. Elveszett kozmonauták előzték meg őt, nekik azonban már nem volt alkalmuk erről beszámolni.
Korábban
Nem ott, nem akkor, nem úgy
1961. április 12-én startolt el Jurij Gagarin a bajkonuri űrrepülőtérről, majd 108 perccel később a terveknek megfelelően visszatért a Földre. A Vosztok–1 programot a Szovjetunió 1958-ban indította azzal a céllal, hogy a Földön az első ország legyen, amely embert juttat a világűrbe.
A zseniális mérnöknek és szervezőnek bizonyuló Szergej Koroljov vezetésével a szovjet tudósok elkészítették a Vosztok űrhajót, amelyet először automatikus repülésekkel teszteltek, majd 1960. augusztus 19-én már két kutyát is felküldtek az űrbe.
Ezzel párhuzamosan megkezdődött az űrrepülésben résztvevő pilóták kiválasztása. A leendő űrhajósoknak kiváló mentális és fizikai állapotban kellett lenniük, hogy bírják a fellövés és az utazás jelentette kihívásokat.
Szovjet kozmonauta egy szimulátorban
A több mint háromezer jelöltből végül húszan bizonyultak alkalmasnak, de a kört tovább szűkítették. A végül utazó űrhajósnak politikai szempontoknak is meg kellett felelnie: teljesen orosznak kellett lennie, valamint munkás- és parasztszülőkkel kellett rendelkeznie. Ezért is esett a választás Gagarinra, aki a világ első űrhajósa lett.
Azt nemigen vitatja senki, hogy Gagarin volt az első ember, aki túlélte az űrbe történő kilövést. Az összeesküvés-elméleteket vallók persze ezen az állításon is igyekeznek fogást találni. Az egyik sokszor idézett érv az, hogy a hivatalosan kiadott felvételeken Gagarin sisakjáról a CCCP felirat olykor „eltűnik”, tehát bizonyosan több felvételből vágták össze a képeket.
Ráadásul a szovjetek ellentmondásos információkat közöltek a nyilvánossággal Gagarin földet éréséről. A ma már megismerhető belső jelentésekből egyértelmű, hogy az űrhajós a leszálláskor valójában katapultált, és nem kisétált a földet érő űrhajóból, ahogy az egyes híradásokban szerepelt.
Jurij Gagarin
Az egyik legnépszerűbb teória szerint Gagarint az űrben megelőzte Vlagyimir Iljusin, aki egy tervezőmérnök fia volt, s mellesleg pedig berepülőpilóta. Ő 1961. április 7-én, tehát öt nappal Gagarin előtt talán már járt az űrben. A hír megszellőztetője Dennis Ogden, a British Daily Worker munkatársa, aki Moszkvában egy lépcsőházban lakott Iljusinnal, így volt némi rálátása a férfi sorsára. Azt is megtudta, hogy Iljusin 1961 áprilisában Kínában tartózkodott.
Az elmélet ettől kezdve szinte magától adódott: Iljusin utazása megelőzte Gagarinét, ám az űrhajója leszállás közben balesetet szenvedett, ráadásul Kína területén ért földet, ahol a kínai hatóságok elfogták. Mivel akkoriban a két ország viszonya finoman szólva sem volt felhőtlen, ezért csak hosszas egyezkedés után adták ki Iljusint, a szovjetek ezért gyorsan fellőtték Gagarint.
A népszerű teória szerint Iljusin (a csoportképen bal oldalon) már Gagarin előtt járt az űrben, ám az űrhajója balesetet szenvedett
Tegyük hozzá azonban, hogy Iljusin maga sosem állította azt, hogy „űrrepült” volna, a szovjet hivatalos szervek pedig e pletykára azzal reagáltak, hogy a pilóta lába fél évvel korábban egy autóbalesetben súlyosan megsérült, így nem is lett volna alkalmas az űrrepülésre. A szovjetek hitelessége azonban addigra annyira megkopott, hogy még igazmondásuknak sem adott mindenki hitelt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert 11:20
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk 08:20
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója tegnap
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi tegnap
- Mit tudhatunk valójában a rejtélyes frigyládáról? tegnap
- Rengeteget jelentett a Fradi-pálya az Aranylabdával jutalmazott Albert Flórián számára tegnap
- Tragikus módon ért véget Marilyn Monroe és Arthur Miller házassága tegnap
- Radioaktív védelmi övezetet szeretett volna létrehozni Koreában MacArthur tábonok tegnap