Kiszárították volna a Földközi-tengert, hogy új területeket nyerjenek Afrika és Európa között
2020. szeptember 10. 19:22 Múlt-kor
Az első világháborút követő zűrzavarban igen merész tervek születettek, amelyek a káosz, az elégedetlenség, a földéhség és az emberiség aktuális problémáinak kiküszöbölésére, megoldására szolgáltak volna. Egyikük volt az Atlantropa-terv, amely Herman Sörgel német építész fejéből pattant ki. A lényege az volt, hogy az Afrikát és Európát elválasztó Földközi-tenger kiszárításával, egészen pontosan a vízszintjének lecsökkentésével új földterületeket nyert volna az emberiség, amivel – a remények szerint – újabb konfliktusoknak sikerült volna elejét venni.
Korábban
Az 1920-as évek olyan briliáns felfedezéseket szültek, mint a penicillin vagy az árammal működő közlekedési lámpa, ám számos megmosolyogtató vagy éppen zavarbaejtően ambiciózus mérnöki ötletek is ekkor kerültek napvilágra. Ez utóbbiak sorába tartozik az Atlantropa-terv, amely egy hatalmas gátrendszert álmodott meg többek között a Gibraltári-szoroshoz. Ez a szerkezet a tervek szerint egyrészt annyi elektromos áramot termelt volna, amely Európa fogyasztásának felét fedezni tudta volna, másrészt segítségével kiszáradt volna a Földközi-tenger egy része, az egykor víz borította vidékek helyén pedig hatalmas új területeket vehetett volna birtokba a többek között a földekért is háborúzó emberiség.
A Szuezi-csatorna inspirálta
Habár igencsak sci-fibe illőnek hat e terv, az ötletet valóban fontolóra vették, és az 1950-es évekig számos tudós emlegette, mint esetleges megoldást. A különös, utópisztikus látomásnak is beillő elképzelés Herman Sörgel német építész fejéből pattant ki. A 42 esztendős Sörgel 1927-ben találta ki Atlantropa tervét, amelyet eleinte Panropaként emlegetett. Az emberiség legnagyobb mérnöki munkái, mint például a Szuezi-csatorna megépítése inspirálta őt, ám a mércét még magasabbra helyezte.
A Földközi-tenger a párolgása következtében számításai szerint harmincszor annyi vízmennyiséget veszít, mint amennyivel a beleömlő folyók szaporítják. Ez a differencia csak azért nem jelentkezik szemmel láthatóan, mert a tenger összefüggésben áll a világóceánokkal és az elveszített vízmennyiség ilyesformán állandóan pótlódik. Így „csupán” annyit kell tenni, hogy a Gibraltári-szorosban gátak hálózatát építik ki, amely a vízutánpótlást akadályozta volna meg, a tervek szerint hasonló módon jártak volna el Szueznél és a Dardanelláknál is, valamint a Szicíliát Tunéziától elválasztó tengerszoros is kapott volna néhány gigantikus konstrukciót. Ezen gátakat összekötve a tetejükre autó- és vasutakat terveztek, amelyek segítségével könnyebb lett volna a közlekedés a két (pontosabban három) kontinens között.
A becslései szerint a gátak segítségével a tenger magassága évenként tizenöt méterrel csökkenne. Tíz év alatt 150 méteres vízvisszahúzódásra lehetne tehát számítani. A projekt során – amely az egyik előadása szerint 250 éves időtartamra lett volna tervezve – megközelítőleg 660 ezer négyzetkilométernyi, művelhető földterületet hódítottak volna el a természettől (tehát nem az egész Földközi-tenger száradt volna ki, csak a vízszint lecsökkenésével új területek bukkantak volna elő a habokból, főként az Adriai-tengeren), miközben a gátak kb. 250 millió ember napi szükségletét biztosító áramot termeltek volna. A cél az volt, hogy bőséges villamosenergiát biztosítsanak az emberiségnek, valamint az élelmiszerellátást is javítsák, amivel egy új aranykort kívántak elhozni Európa népei számára. Sörgel gyakran mondogatta, hogy a „szuperkontinens” (vagyis az Afrikából, Európából, valamint az újonnan nyert területekből álló Atlantropa) létrehozása az egyetlen módszer egy újabb globális konfliktus megakadályozására.
Szükség van a helyre
Az első világégés borzalmainak és emlékeinek béklyóitól gyötörve számos tudós kereste Európában a megoldást hogy egy szebb és biztosabb jövőt teremthessenek a kontinens lakói számára. Habár a háború, majd az azt követő spanyolnátha milliók életét követelte, Európa lakossága 1920 és 1930 között 488 millióról 534-re nőtt. Eközben az öreg kontinens térképe teljesen megváltozott: birodalmak szűntek meg, régiúj országok bukkantak elő, számos apró államalakulat jött létre, amelyek sokáig nem találták helyüket a nagypolitikában. A német vidékeken pedig ismét egyre népszerűbb lett a már a 19. század végén felbukkanó Lebensraum (élettér) geopolitikai elmélet, amely azt a meggyőződést követte, hogy egy társadalom számára az a legfontosabb, hogy fennmaradjon és virágozzon, ehhez pedig megfelelő méretű földterület szükségeltetik. A leginkább Hitler felemelkedése után ismertté váló elképzelés a Führer gondolataiban már úgy öltött testet, hogy az árja német népnek joga van elvenni Kelet-Európa lakosainak földjét, hogy a szükségleteit ki tudja elégíteni.
A két világháború között egyre inkább elterjedt az a nézet, hogy Közép-Európa egyszerűen kicsi a túlnépesedő lakosai számára, vagyis nincs elég hely. Az Atlantropa-terv pedig azt ígérte: orvosolható a probléma.
Nem tűnt kivitelezhetetlennek
A grandiózus terv történetének egyik legfurcsább eleme az volt, hogy valóban komolyan vették. A Földközi-tenger vizének eltüntetését célzó Panropa-projekt 1929-ben került be a köztudatba. Bár sokan felvonták rá a szemöldöküket, abban a korszakban, amikor megkezdték a Hoover-gát építését, amikor a Balti-Fehér-tengeri-csatorna is látható alakot öltött, nem sokkal korábban pedig átvágták Közép-Amerikát Panamánál, nem beszélve a hollandokról, akik szintén jelentős földterületeket hódítottak el a tengertől, egyáltalán nem tűnt lehetetlen feladatnak.
Sörgel ma talán őrültnek tetsző terve egy regényt is inspirált, amely a projekt eredeti nevét kölcsönözte a címéhez: Panropa. Az 1930-as alkotásban a heroikus német mérnökök annak ellenére hozták létre a gátrendszert, hogy számos ázsiai és amerikai gazember hátráltatta őket. A projektről film is készült, valamint megalakult az építészek és mérnökök által életre hívott Atlantropa Intézet. A figyelemfelkeltő elgondolás hosszú éveken át kapott nyilvánosságot a sajtótermékek oldalain. A Pesti Napló 1937 októberében például így írt róla: „Vannak még nagy fantáziával megáldott emberek... Ezen a héten a pálmát kétségkívül Hans Soergel német mérnök nyerte el, aki szédületes tervéről gyors egymásutánban tartott előadást a stuttgarti és a nizzai rádióban. Nem kevesebbről van szó, mint hogy Soergel ki akarja szárítani a Földközi tengert.”
A terv sötét oldala
Az Atlantropa-terv természetesen azzal nem foglalatoskodott túl sokat, hogy mit kezdenek azon az észak-afrikai, dél-európai, valamint közel-keleti kultúrák, amelyek tagjainak életét évszázadok óta a tengerpart határozza meg. Ahogyan annak a hatásaival sem, hogy a Kongó-folyó lezárásával és Közép-Afrika elárasztásával oldotta volna meg az attól északabbra fekvő Szahara öntözésének kérdését, valamint így tette volna a fekete kontinens belsejét hajózhatóvá. Habár az 1930-as években német kortársai a zsidókat nevezték meg, mint a Németországot fenyegető legnagyobb veszélyt, Sörgel szerint Ázsia lakóitól kellett akkoriban tartani.
Atlantropát a korabeli felfogásnak engedelmeskedve Sörgel „természetesen” európai kézbe tette volna, az afrikai népekre csupán munkaerőforrásként tekintett. Ötletét a náci vezetéshez is elvitte, ám a terv nem szinkronizált a németek kelet felé forduló, hódító politikájával, így a világháború végéig esélytelennek tűnt a megvalósítása.
A második világégés porának elültével a projekt ismét előtérbe került, és számos politikus, valamint iparmágnás figyelmét keltette fel (főként az afrikai gyarmatokkal való kapcsolattartás zökkenőmentesebbé válását várták tőle), ám a világ fejlődése teljesen más irányba haladt: az atomenergia jóval praktikusabbnak tűnt, mint egy utópisztikus, szörnyű társadalmi és természeti változásokkal járó gátrendszer. Atlantropa ötlete végül Sörgel halálával végleg az enyészeté lett: 1952. december 4-én este Sörgel biciklivel ment a müncheni egyetemre előadást tartani, amikor egy ismeretlen sofőr elütötte. A 67 éves mérnök néhány héttel később, karácsony napján halt bele sérüléseibe. A tettest sohasem kerítették kézre.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor egy tulipánhagymáért luxuslakást lehetett venni
- Így lett Kassa csehszlovák város
- Tíz nagy győzelem a halál fölött
- A modern remetekirályság
- Így tanították Horthyt a 2. világháború után
- A kerti szajha
- Kolozsvár román megszállása
- Az újra megtalált munkásnő
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.