Képeken a Hindenburg léghajó borzalmas szerencsétlensége 1937-ben
2018. június 7. 17:08
A Hindenburg léghajó 1937. május 6-i tragédiája a New Jersey állambeli Lakehurstnél egy csapásra véget vetett a léghajózás korának. A balesetben 35, a léghajón tartózkodó ember vesztette életét, és egy fő a földi személyzet köréből. Az összesen 97 főnyi utas és legénység közül 62-en csodával határos módon túlélték a szerencsétlenséget.
Több mint 30 évnyi kereskedelmi Zeppelineken való utazás után – amely során több tízezer utas több millió kilométert repült több, mint 2000 úton bármiféle sérülés nélkül – a merev építésű léghajós utazás ideje néhány pokoli perc során véget ért. Az eltelt több, mint 80 év kutatásai és tudományos kísérletei továbbra is a közös német–amerikai nyomozás eredményeit támasztják alá: a Hindenburg tragédiáját egy elektromos kisülés (avagy szikra) okozta, amely a szivárgó hidrogént begyújtotta.
A szikrát vélhetően a léghajó és az azt körülvevő levegő elektromos potenciálja közti különbség idézte elő: a léghajó körülbelül 60 méterrel volt a leszállóhely felett, magas elektromos töltöttségű atmoszférában, de a léghajó fém vázát leföldelte a leszálláshoz használt kábel. Az elektromos potenciálbéli különbség miatt vélhetően szikra szállt a léghajó szövetborításáról (amely képes volt töltést megtartani) a hajó vázára (amely le volt földelve). A kevésbé valószínű, de szintén elképzelhető magyarázat szerint koronakisülés (csendes kisülés), a hajósok által „Szent Elmo tüzeként” ismert jelenség okozhatta a szikrát.
A hidrogénszivárgás oka nagyobb rejtély, annyit tudunk, hogy jelentős mennyiségű hidrogén szökött el a léghajóból a szerencsétlenség előtt. Szabotázsra utaló nyomot sohasem találtak, és semmilyen meggyőző elmélet sem született még az esetleges szabotázs indoklására.
Egy dolog biztos: a tűznek nem volt köze a Zeppelin külső borításához. A Hindenburg egyike volt azon tűz által elpusztított léghajóknak, amelyek gyúlékony felhajtógáza lángra kapott. A szövetborítás gyúlékonyságát emlegető elméleteket rendre cáfolták. Az egyszerű igazság az, hogy a Hindenburg azért pusztult el mindössze 32 másodperc alatt, mert hidrogénnel volt feltöltve.
A szerencsétlenségről látványos híradófilm készült, továbbá több fénykép is, valamint a Herbert Morrison által felvett helyszíni rádióadás, amely másnap került sugárzásra. Az eset megsemmisítette a nagyközönség bizalmát az óriási merev építésű léghajókban, mint utasszállító eszközökben, és ez a léghajó korának hirtelen végét jelentette.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor a „kis munka” 33 hónapot jelentett - ondi kényszermunkások a Szovjetunióban
- Megaláztatás Szibériában - magyar nők a Gulágon
- Magyar sorsok a Gulágon: megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Ondi kényszermunkások a Szovjetunióban
- A támogatott, a tűrt és a tiltakozó Lengyel József
- Rudolf, a trónörökös halála
- A csalogány és a csalogányvadászok
- Marie Curie és a „rádiumlányok”
- Kivégzésük előtt mondták
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával 10:35
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst tegnap
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető tegnap
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma tegnap
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit tegnap
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál tegnap
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból 2024.05.02.
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához 2024.05.02.