Jobbra hajts! – kitűnőre vizsgázott Magyarország az 1941-es új KRESZ-ből
2021. július 6. 13:46 Múlt-kor
Korábban
Szabálykövető magyar lakosság
1941. június 26. napja Kassa bombázásáról marad emlékezetes, ám ugyanezen a napon jelent meg a KRESZ-t a legtöbb módon pontosító végrehajtási utasítás is. Az átállásra kevesebb, mint két hete maradt a lakosságnak.
A propagandagépezet – ezúttal valóban a jó ügy érdekében – már áprilisban működésbe lépett, az MTI közreműködésével az országos elérésű lapok már promotálták a „Jobbra hajts ABC-jét”, az iskolákban előre felkészítették a gyerekeket, és aki mégis lemaradt, a rádiókból tájékozódhatott a forradalmi változásokról.
Az Esti Ujság július 7-i számában rövid cikket szenteltek az átállás zökkenőmentességének méltatására, a hajnali 3-kor szerzett tapasztalataikról a következőképpen számoltak be: „A szekerek csörögve futnak az utakon: jobboldalt megy minden szekér és fel sem tűnik, hogy a vasúti sorompónál levő figyelmeztető táblák is átkerültek a jobboldalra. Az egészben csak annyi a változás, hogy a régi kopott táblák helyett újak kerültek az utak kereszteződéséhez, más a szöveg is: JOBBRA TARTS! – BALRA ELŐZZ!”.
Az idillt egyedül az állatok szófogadatlansága törte meg. A helyi gazdák szerint a „lovakkal baj lesz, mert a nyerges nem akar jobbra tartani”. Sokan úgy hidalták át ezt a problémát, hogy felcserélték lovaikat.
Az átmeneti periódusban – egészen november 9-ig – Budapest és 30 kilométeres körzete önálló ország volt az országban. Rendőrök és táblák figyelmeztetettek, hogy a fővárosban még balra kell tartani, és 200 méteres áttérési sávot hagytak a balesetek megelőzése érdekében.
Az átállás napjára Budapest „képességes, jól nevelhető és fogékony” lakossága felkészült – igaz, ehhez a rendőri hangosbemondók ismételt figyelemfelhívása is hozzájárult –, a helyes magaviseletről az Esti Ujság november 10-i száma tudósított: „Ez a sokszor igazságtalanul lepocskondiázott pesti közönség fényes bizonyságot szolgáltatott arról, hogy komoly szükségben mennyire fegyelmezett tud lenni.”
A gyakorlási lehetőség a beszámoló szerint már egy ideje adott volt: a Margit-híd hídfőinél a villamos már a jobbra tarts alapelv szerint közlekedett. Ennek ellenére a másnap már nem maradt balesetek nélkül, három komolyabb sérülés is történt. Az akkori Gróf-Haller utcában Kiss István 24 éves pénzbeszedő motorkerékpáron haladt szabálytalanul az úttest bal oldalán és nekirohant egy útszéli fának.
A baleseti statisztikák annak ellenére sem romlottak, hogy a forgalomban lévő több tízezer személygépkocsi még jobbkormánnyal szelte az ország útjait, így talán magától értetődő, hogy egy bizonytalan előzés óriási kockázatot jelentett. Új forgalmi engedélyt viszont már csak balkormányos járművek kaphattak.
A zárt pályás közlekedési rendszereknél, így a vasutaknál, vagy a metróknál nem ment ilyen gyorsan az átállás, a Kisföldalatti csak 1973-ban váltott a jobb oldalra, míg a gödöllői HÉV a mai napig a régi rend szerint közlekedik.
Ugyan az Esti Ujság beszámol svéd mérnökök érkezéséről, ők a szárazföldi Európában utolsóként még évtizedeket vártak az átállásra (1967), sőt, az 1955-ös népszavazáson országosan elutasították a jobbra tarts alapelvet. A világ egyharmada még mindig „lázad”, elsősorban az egykori brit gyarmatokon (például Ausztráliában, Indiában vagy Új-Zélandon) van érvényben a régi közlekedési gyakorlat, de az Egyesült Királyságtól független Japán is szolidarít a kisebbséggel.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
régészet
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet
- Máig számos rejtély övezi a Húsvét-sziget hatalmas szobrait
- Hosszú várfogság után vált a magyar régészet atyjává Rómer Flóris
- A trójai háború által ihletett lelet került a felszínre Pompejiben
- Végigkísérte az emberiség történelmét a trepanáció gyakorlata
- Kulturális központtá alakítják át a felújított gyalui várkastélyt
- Visszaadnák a Mikó-vár történelmi arculatát
- Bátran harcolt hazája szabadságáért Rómer Flóris, a magyar régészet úttörője
- Így buktak el az iráni sivatag ősi városai
- Halála után évekig rebesgették Lincoln gyilkosáról, hogy még mindig életben van 20:20
- A Loire-t hozta el az Alföldre a tiszadobi Andrássy-kastély 19:35
- Marcus Aurelius halálával a „jó császárok kora" is véget ért a Római Birodalomban 18:05
- Porig égett a történelem első terrorbombázásában Guernica 16:05
- A Képes Krónika díszmásolatát kapta ajándékba Ferenc pápa 15:20
- Más programok mellett egy óriási sárkány legyőzésével köszöntik a tavaszt Óbudán 15:05
- Századokon átívelő grafikai kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban 13:20
- Egy valódi hajótörött ihlette a börtönt is megjárt Defoe Robinsonját 11:20