Legendás apák és fiúk

Így zajlott az izraeli túszmentés, amely majdnem lenullázta az ugandai légierőt

2018. július 4. 10:59 Múlt-kor

„Én idealista vagyok, és nem náci!” - foglalta össze röviden politikai hitvallását a nyugatnémet terrorista Wilfried Böse, egy egykori holokauszt túlélőnek, aki az alkarjára tetovált tábori regisztrációs számot mutogatva próbálta jobb belátásra bírni Bösét. A különös jelenet az Entebbei nemzetközi repülőtér terminálján zajlott, ahol már megkezdődött az eltérített Air France járat utasainak különválasztása. Pár nappal később az „idelista” halott volt, az alkarját mutogató holokauszt túlélő pedig túlélte az ugandai repülőtéren 1976. július 4-én elszabadult poklot, egy hajmeresztő, akciófilmekbe illő túszmentési drámát.

Entebbei túszdráma

Az Air France 139-es Tel-Avivból Páriszba tartó járatát június 27-én Athénban térítette el a Palesztin Népi Felszabadítási Front (PFLP) és a Forradalmi Sejtek névre hallgató nyugatnémet szélsőbaloldali szervezet két-két tagja. A terroristák először Bengháziba irányították a jelentős számú izraeli állampolgárt szállító gépet, végül azonban az ugandai Entebbében szálltak le, az afrikai országot irányító diktátor Idi Amin Dada engedélyének köszönhetően. A bosszúszomjas Idi Amin, aki egy félresiklott fegyvervásárlás miatt összerúgta a port az izraeliekkel, meg azt is jóváhagyta, hogy további három terrorista csatlakozzon a gépeltérítőkhöz és saját katonáit is kirendelte a gép védelmére.

A gépeltérítők 53 bajtársuk 48 órán belüli szabadlábra helyezését követelték az izraeli túszok életéért cserébe, akiket a leszállást követően elkülönítettek a többi utastól. A izraeli kabinet azonban nem volt hajlandó egyezkedni és egy túszmentő akció elindítására adott utasítást.

Az izraeli kommandósokat szállító gépek pilótáinak több mint 4000 kilométert kellett repülniük, többnyire ellenséges országok légtereit átszelve, extrém alacsonyan (kb. 30 méteres magasságban), hogy a légvédelmi radarokat számára észrevétlenek maradjanak. A repülők, amelyeket csak Kenyában tudtak megtankolni, végül július 4-én hajnali egy órakor landoltak az Entebbe repülőtéren. Az első gépből rögtön a földet érés után kigördült egy fekete Mercedes, Idi Amin autójának szakasztott mása. A sötét Mercit izraeli katonákkal teletömött Land Roverek követték.

Az akció annak ellenére, hogy a Mercedeszes trükk hamar lelepleződött, sikeres volt. Az izraeli katonáknak sikerült bejutnia a főépületbe, ahol a túszokat őrizték, és megkezdődött a lőfegyveres közelharc.
Az 53 percig tartó katonai művelet során az izraelieknek sikerült likvidálni az összes terroristát és több mint 30 ugandai katonát, illetve 4 kivételével kiszabadítani az összes (102) túszt. A kommandó ezen kívül kiiktatott az ugandai légierő negyedét kitevő 11 Mig-17-es vadászgépet is, így teremtve biztonságos légteret a menekülőknek.

2018. ősz: Legendás apák és fiúk
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!