2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Halálos balesetek sora vezetett az amerikai lég-anyahajó program leállításához

2023. április 26. 14:21 Múlt-kor

A megmaradt testvérhajó

Míg 1933 áprilisa az Akron számára a véget jelentette, ikertestvére, a Macon ebben a hónapban tette meg legelső útját. A két hajó szinte azonos tulajdonságokkal bírt, ám a Maconön időközben olyan fejlesztések lettek végrehajtva, amelyek mintegy 3600 kilogrammal könnyebbé tették az Akronnál. A tesztrepülések után június 23-án formálisan is felavatták, otthona ugyancsak Lakehurst volt.

A személyzet kiképzését és a további fejlesztéseket szolgáló próbarepülések októberig folytatódtak, amikor névadó városába, a Georgia állambeli Maconbe repült, majd innen Texas érintésével a San Franciscóhoz közeli, újonnan felavatott légikikötőbe, az elhunyt ellentengernagyról elnevezett Moffett Field repülőtérre.

Az 1933-as év hátralevő részében, valamint 1934 elején a Macon a csendes-óceáni flottával gyakorlatozott. Teljesítményét a szemtanúk elismerték, ám egyre nyilvánvalóbbá váltak sebezhetőségei is. Április 10-én például két „ellenséges” zuhanóbombázó sikeresen kerülte meg a léghajó védelmét, olyan helyzetbe kerülve, ahonnan könnyedén megsemmisíthették volna. A léghajó ekkor ereszkedni kezdett, hogy a beborult ég felhőzetébe meneküljön előlük, azonban ekkor alulról pillantották meg a lenti „ellenséges” hajók, amelyek azonnal tüzet nyitottak rá légvédelmi fegyvereikkel.

Ezeket a támadókat még sikerült kikerülnie, de egy órával később ismét repülők érték utol, és ekkor a gyakorlatot vezető bírók megsemmisítettnek nyilvánították. A léghajót azonnal „újraélesztették” a fiktív ZRS–6-ként, azonban így is csak 90 percet bírt ki az újabb lelövésig. ZRS–7 néven ismét feltámadt, és egy további napot töltött a gyakorlaton, mielőtt hazaküldték.

A Moffett Fieldről április 20-án ismét a keleti part felé vette az irányt, nevezetesen a floridai Opa-lockába, egy Miami melletti mocsaras vidéken kialakított primitív leszállópálya felé, ahol a haditengerészet felállított egy léghajóknak szánt kikötőárbócot. Habár az út során a zord időjárás miatt keletkezett némi kár a léghajóban, a Macon időben célba ért, és részt tudott venni a májusban rendezett, Fleet Problem XV nevű hadgyakorlaton a Karib-tengeren. Itt ismét igen hamar „lelőtték”, és visszatért Kaliforniába.

1934. július közepén a Macon tett egy igen nevezetes utat a Csendes-óceánon, ahol csatlakozott a USS Houston nehézcirkálóhoz, amely éppen Franklin Roosevelt elnököt szállította Panamából Hawaiira. Az út során a Maconről eredeti fix futóművük nélkül szálltak fel a Sparrowhawkok (lévén a léghajón való landoláshoz nem volt rá szükség), ezzel nagy mértékben javítva teljesítményüket, és újabb felesleges súlyt megspórolva a léghajónak. Az év hátralevő részében a Macon incidens nélkül teljesítette feladatait, bizonyítva távolsági felderítő képességeit.

1935. február 15-én este azonban ismét bekövetkezett a katasztrófa: az 54. repüléséről való visszatérés közben a kaliforniai Point Sur közelében viharba keveredett, és az erős szél leszakította az egyik vezérsíkját, így a Macon is a tengerbe zuhant. Legénységéből mindössze ketten élték túl az esetet.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár