Csak ruháiktól megszabadulva tudták befejezni vakmerő vállalkozásukat a La Manche első átrepülői
2023. január 7. 12:20 Múlt-kor
1785. január 7-én délután 3 óra környékén két alulöltözött, mindössze alsónadrágot és mentőmellényt viselő férfi szállt le egy hőlégballonnal a franciaországi Calais-től néhány kilométerre található De Felmores erdőben.
A La Manche átrepülése egy korabeli metszeten
Korábban
A két kalandor, a francia feltaláló Jean-Pierre Blanchard és amerikai társa, az utazást jelentős összeggel támogató orvos-tudós, John Jeffries a hidegtől vacogva, szinte sokkos állapotban ténfergett percekig.
Megilletődöttségükben még gratulálni is elfelejtettek egymásnak, pedig lett volna miért: a történelemben elsőként ők repülték át a La Manche csatornát.
A két férfi a nagy napon délután egy órakor szállt fel a doveri kikötőből. Az utazók magukkal vitték a világ első légiposta-szállítmányát, egy levelet, amelyet Benjamin Franklin fia, William Franklin írt az ő fiának, William Temple Franklinnek.
A kalandorok már az út kétharmadán túl voltak, amikor a francia partok közelében a hőlégballon veszélyesen zuhanni kezdett.
Ekkorra azonban már mindhárom ballasztként használt homokzsáktól megszabadultak, így nem maradt más választásuk: fokozatosan meg kellett szabadulniuk a tartozékoktól és a rakománytól.
Először a technikai felszereléseket – horgonyokat, evezőket – dobálták ki a kosárból, ám kiderült, hogy ez nem elég, kabátjuktól és nadrágjuktól is megszabadultak. Hogy ne egy szál alsónadrágban fejezzék be az utat, magukra kapták mentőmellényüket.
A hőlégballon – nem tudni pontosan, hogy a kidobott tárgyak vagy az erősödő szél következtében – ekkor emelkedni kezdett, De Felmores erdősége fölé érve pedig már a landolás okozott problémát.
Jean-Pierre Blanchard
Blanchard az ágakba kapaszkodva segítette a leszállást, míg Jeffries kiengedte a levegőt ballonból, így végül szerencsésen földet értek.
Calais-ben ünneplők ezrei várták a hősöket, a történelmi utazás azonban egyedül Blanchard-nak hozott elismerést: Calais díszpolgára lett, és 1200 líra évjáradékot szavaztak meg neki, míg Jeffries neve szinte teljesen feledésbe merült.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.