16. századi kalózhajót találtak a Temzében
2014. augusztus 19. 17:45
A Cherabin "kettős életet" élő matrózai hivatalosan az Oszmán Birodalommal kereskedtek, azonban az angol udvar, valamint néhány "magánszponzor" megbízásából gyakorlatilag kalózkodtak. A főként gazdag spanyol gályák megtámadásával foglalatoskodó hajó vesztét végül 1603-ban egy vihar okozta. A 2003-ban a Temze folyó mélyén talált maradványokról a legújabb kutatás során bebizonyosodott: a rettegett privatérról van szó.
Korábban
Brit történészek közlése szerint a most kiemelt hajó, amelyet elsüllyedése után négyszáz évvel fedeztek fel, az egyetlen "állami kalózhajó", amely - bár a tenger fenekén, de - túlélte az elmúlt évszázadok viharait. A Cherabin hivatalosan az Oszmán Birodalom és Anglia közti kereskedelmet bonyolította a Levantei Társaság megbízásából, mielőtt 1603-ban viharba keveredett, majd a teljes rakományával együtt hullámsírba veszett. A tengerjáró fedélzetén azonban nem kereskedők, hanem kalózok teljesítettek szolgálatot, akik uralkodói jóváhagyással több tucatnyi hajót fosztottak ki.
A Cherabin egyike volt annak a 70 privatérnek, vagyis államilag támogatott kalózhajónak, amelyek csak I. Erzsébet országlása idején 97 ezer fontnyi árut tulajdonítottak el, gyakorlatilag többet, mint a "főállású" kalózok. A zsákmányt végül elosztották a matrózok, a befektetők, valamint a királyi udvar között, amely adóként könyvelte el a kétes eredetű bevételt.
A hajó utolsó útján az Azori-szigeteknél járt, ahol mintegy 2 ezer font értékű cukorra, nyersbőrre, gyömbérre, szárcsagyökérre (dél-amerikai gyógyhatású növény, amely potencianövelő tulajdonsága miatt is értékes), valamint brazilfára tett szert. A privatérek az elrabolt kincseket főként a megtámadott spanyol kereskedőhajóktól szerezték - az angol flotta gyakorlatilag úgy állt háborúban a spanyol koronával, legnagyobb tengeri ellenségével, hogy hadüzenetet egyik fél sem küldött.
A szakértők mindezidáig úgy vélték, valamennyi privatér hajó eltűnt egy-egy ütközet során a nyílt tengeren, és esély sem mutatkozik arra, hogy bármelyiket is megtalálják. Azonban ez a pesszimizmus egy évtizeddel ezelőtt egy csapásra elillant, mikor a Temze medrének kotrásakor a Mary Rose felfedezése óta nem látott szenzáció történt.
Az idestova tíz éve tartó vizsgálat után a kutatók immár bizonyosak abban, hogy a Cherabint találták meg. A méret és a kor, valamint az a tény, hogy teljes rakománnyal süllyedt el, illetve a viharban elvesztette a vitorláját és a kormánylapátját, mindenképpen arra utal, hogy az eddig Gresham-hajónak nevezett roncs maga a Cherabin. (Sir Thomas Gresham, a legendás ágyúkészítő monogramját találták meg az egyik gerendán.)
"Igen érdekes, hogy a kormánylapátot nem találtuk még meg, továbbá a roncs különös fekvése is további kutatást igényelne" - mondta Gustav Milne kutatásvezető, a Londoni Egyetem régésze, aki hozzátette: "minden valószínűség szerint a Cherabin volt a korszak első kereskedőhajója, amely a becsületes kereskedelem mellett kalózkodással egészítette ki a matrózok, valamint az államkassza jövedelmét."
Az 1574-ben épült, 160 tonnás Cherabin 24,3 méter hosszú, 7,6 méter széles, a tőkesúllyal együtt pedig 18,3 méter magas volt, ami a 16. századi londoni kereskedőhajók között átlagosnak számított. A vízből kiemelt roncs az elmúlt tíz év alatt már Dániát is megjárta, s jelenleg a leicestershire-i Stoney Cove-i Nemzeti Búvár Központban őrzik. A kutatók azt remélik, hogy 2018-tól egy essexi múzeum kiállításán szerepelhet a hajó.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2014
- Mátyásdomb: Lonkai-kastély
- Mi volt Augustus sikerének kulcsa?
- Zrínyi kirohanásai
- Az ujj nélküli apáca titka
- A gulyáskommunizmustól a műanyag kilencvenes évekig
- Kémelhárítók „rendszerváltása"
- Színészből lett politikusok
- A maffia Tízparancsolat-értelmezése
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.