Mit keresett egy 18. századi hajó az ikertornyok alatt?
2014. július 31. 10:33
A 2001. szeptember 11-i terrortámadásban lerombolt New York-i Világkereskedelmi Központ épülete helyén 2010 júliusában nagy erővel kezdődtek meg az újjáépítési munkálatok, ám gyorsan le is kellett állítani, ugyanis az ikertornyok alapzatánál egy újkori hajó maradványaiba ütközött a markológép. A legújabb elemzések szerint a tengerjáró 1773 körül épülhetett, s a hajóférgek miatt mindössze 20-30 évig használhatták.
Korábban
A mai utcaszint alatt 6,7 méterrel, a majd' 13 évvel ezelőtt lerombolt New York-i ikertornyok lábainál az újjáépítést végző munkások 2010-ben egy rég elfeledett fahajó maradványaira bukkantak. Egy újabb, a fagerendák évgyűrűinek vizsgálatán alapuló elemzés szerint a hajó 1773 körül épült egy Philadelphiához közeli kis hajógyárban. A kutatók továbbá megállapították, hogy az évgyűrűkön található minták alapján a vízi jármű ugyanabból a fehér tölgyből készült, amelyet a Függetlenségi Nyilatkozat aláírása helyszínéül szolgáló Függetlenség Csarnoka egyes részeinek 1732 és 1756 közötti építésénél is használtak.
A régészek állati csontokat, kerámia edényeket, üvegeket, valamint több tucat cipőt is találtak, azonban az igazi szenzáció kétségkívül a 9,75 méter hosszú hajóroncs volt. Feltárását igen gyorsan el kellett végezni, hogy megelőzzék a több évszázados maradványoknak a szabad levegő okozta károsodását. A tölgyfadarabkákat egyesével dokumentálták a kutatók, miután kivették a mocsaras talajból, majd a fagerendákat Marylandbe szállították, ahol azonnal vízbe áztatták őket, hogy megvédjék a repedésektől, valamint az elgörbüléstől.
A maradványok egy része már visszakerült New Yorkba, s a Világkereskedelmi Központtól 20 kilométerre északra található Columbia Egyetemen további vizsgálatokat végeztek el rajtuk: először néhány fadarabkát egy hideg szobában lassan kiszárítottak, majd vékony szeletekre vágták fel, hogy analizálhassák az évgyűrűket.
A kutatócsapat megállapította, hogy a hajó építésére használt fákat, amelyek közül némelyik több mint száz évig is élhet, 1773 körül vágták ki. Az évgyűrűminták alapján azt is megvizsgálták, honnan származnak a fák. "A fák évgyűrűinek mintái egy adott éghajlaton, illetve régión belül nagyon hasonló" - mondta Dario Martin-Benito, a kutatási munkálatok vezetője, a Zürichi Egyetem munkatársa. A mintákat a csapadékmennyiség, valamint a hőmérséklet is befolyásolja, ugyanis esősebb területeken vastagabbak az évgyűrűk, míg száraz égöv alatt vékonyabbak, tette hozzá. Martin-Benito és kollégái leszűkítették a területet az Egyesült Államok keleti részére, ugyanis a fehér tölgy azon a vidéken őshonos.
Az elemzések szerint a Philadelphia körüli erdőkben vágták ki a hajó (valamint a Függetlenség Csarnoka) építéséhez felhasznált fákat. "A város volt az egyik, ha nem a legfontosabb hajógyártási központ a még brit gyarmati státuszban lévő amerikai területeken, így ez nem okozott meglepetést" - magyarázta Martin-Benito. A szakértők abban azonban még nem biztosak, hogy a hajó véletlenül süllyedt el, vagy szándékosan hagyták a víz alatt, amikor elkezdték feltölteni Manhattan déli partszakaszát.
A korábbi vizsgálatok során megállapították, hogy a gerendákon kisebb lyukak találhatók, amelyekért a Lyrodus pedicellatus nevű hajóféreg a felelős. A miniatűr állatok a magas sótartalmú meleg vizeket kedvelik, amiből azt szűrték le a kutatók, hogy a hajó minden bizonnyal járhatott a Karib-tengeren, ahol a hűvös észak-amerikai partokkal ellentétben ideálisak a körülmények a féreg számára. Martin-Benito úgy véli, ez a féreg lehetett annak az oka, hogy a hajó az építését követően mindössze 20-30 évet szolgálhatott.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. Államalapítás és az új rend megszilárdulása Magyarországon a 10–13. században
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- Egyensúlyteremtő képességében rejlett Szent István sikereinek titka
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap