Eltitkolt felvétel mutathatja Amelia Earhart gépének roncsait
2014. április 23. 08:52
Egy négy évvel ezelőtti víz alatti videofelvétel, amely a távoli dél-csendes-óceáni sziget környékéről készült, mutathatja Amelia Earhart repülőgépének nyomait, amellyel 1937 nyarán akarta körberepülni a Földet, azonban navigátorával együtt rejtélyes módon eltűntek. Más szakértők szerint azonban a felvételen látható képződmények csupán korallok. Egy kutató ugyanakkor azzal vádolja a TIGHAR képviselőit, hogy bizonyítékokat rejtettek el.
Korábban
Az amerikai pilótanő negyvenévesen fogott élete legnagyobb vállalkozásába: ő akart lenni az első nő, aki körberepüli a Földet. Kétmotoros Lockheed gépével, Fred Noonan navigátor társaságában 1937. június 1-jén Miamiból indultak útnak, hatalmas médiafelhajtás közepette. Az út során érintették Dél-Amerikát, Afrikát, Indiát és Délkelet-Ázsiát, egy hónappal később már Pápua Új-Guineán jártak. Az út utolsó harmada a Csendes-óceánon vezetett, de a pontatlan térképek miatt ez ígérkezett a legnehezebbnek.
Earhart és navigátora 1937. július 2-án éjfélkor indult útnak a négyezer kilométerre fekvő, alig két kilométeres Howland-sziget felé. A tengeren két kivilágított amerikai hajó szolgált útjelzőként számukra, a szigetnél egy harmadik hajó horgonyzott, hogy rádión navigálja őket. A felhős ég miatt azonban nem tudtak a csillagok alapján tájékozódni, Earhart az indulás után hét és fél órával közölte, hogy fogy az üzemanyag, nem sokkal később arra panaszkodott, hogy rossz a rádiókapcsolat. Utolsó üzenetét nyolc és háromnegyed órával az indulás után küldte útirányukról, ezután a kapcsolat megszakadt.
Az azonnal megindított, az amerikai történelemben példátlan nagyságú és költségű mentőexpedíció nem járt sikerrel. Négymillió dollár elköltése és félmillió négyzetkilométernyi terület átfésülése után felhagytak a kereséssel, Earhartot 1939-ben nyilvánították hivatalosan halottá. A pilóták sorsáról ma sem tudni biztosat: a legkézenfekvőbb magyarázat, hogy elfogyott az üzemanyaguk és a tengerbe vesztek, azonban azóta számtalan összeesküvés-elmélet keletkezett a rejtély feloldására. Ide kattintva szemezgethet belőlük.
A múlt héten került nyilvánosságra egy videofelvétel, amelyet állítólag a TIGHAR (The International Group for Historic Aircraft Recovery) már évek óta vizsgált, és néhány szakértő a kétmotoros gép darabjait vélte felfedezni rajta. A nemzetközi csapat egyébként tíz régészeti expedícióval vizsgálta Earhart és navigátora, Fred Noonan esetét, ugyanis úgy vélték, kényszerleszállást hajtottak végre a korallzátony nyugati oldalán, Nikumaroro lakatlan szigetén, amely a Kiribati Köztársasághoz tartozik.
Az egyik elmélet szerint a pilótanő túlélte a katasztrófát és legalább egy hétig tengődött a szigeten. Timothy Mellon, a néhai Paul Mellon filantróp fia azt állítja, hogy a delaware-i társaság már 2010-ben megtalálta Earhart kétmotoros Lockheed Electráját, azonban "elrejtette" a nagyközönség elől, ugyanis még nem gyűjtött össze elegendő pénzt a kutatás folytatására. Mellon egy szövetségi peres eljárást kezdeményezett ellenük, azt állította, hogy 2012-ben több mint egymillió dollárt adományozott a társaságnak, hogy egy újabb keresést indítsanak. Mellon említett pénzösszegét a TIGHAR ügyvédje, John Masterson abszurdnak nevezte, és azzal érvelt, hogy a felfedezés elrejtése azért, hogy még több pénzt gyűjthessenek össze, egyszerűen nonszensz.
Ez év elején Mellon egy bírósági nyilatkozatot kapott, amely egy 8 perces, HD minőségű, 2010-ben készült, víz alatti felvételről szólt, amely Nikumaroro partjai mellett készült. A szakértők azzal érveltek, hogy a víz fenekén található két képződmény az Electra részei: valószínűleg a hátsó kereke, illetve az első futóműve.
A szakértők egy háromdimenziós CAD-modellt készítettek, amely a 77 éves roncs elhelyezkedését vizsgálta. John D. Jarrell, Rhode Island-i szakértő szerint elképzelhető, hogy a gép roncsainak részeit mutatja a felvétel. "Ha nincs alternatív magyarázat a két dombocskára, arra a következtetésre juthatunk, hogy azok valóban az Electra darabjai" - így Jarrell.
James I. Ebert, a digitális térképészeti technológia, valamint a képelemzés szakértője és Les Kaufman, a Bostoni Egyetem biológusa nem értenek egyet a felvetéssel. "Nem találtam a bemutatót meggyőzőnek, elképzelhető, hogy ember okozta képződmény, ám ez csupán spekuláció" - mondta Kaufman. Ebert megjegyezte, hogy a Mellon szakértői által észlelt két formáció színben és textúrában egyáltalán nem üt el a környezetétől, valószínűleg valamilyen korallról vagy üledékről lehet szó, semmi nem utal fém vagy gumi jelenlétére. "Ráadásul a videón semmihez sem lehet hasonlítani a tárgyak méretét, így még kevésbé érdemes jósolgatni" - tette hozzá.
A tavaly szeptemberben megkezdett perben Scott Skavdahl kerületi bíró a négy beadványból kettőt egyből elutasított, amelyek az állítólagos gondatlanságra és zsarolásra irányultak. Legközelebb augusztusban fog folytatódni a per csalás és megvesztegetésre irányuló szakasza.
A legújabb expedíció a tervek szerint szeptember 15-én indul Nikumaroróra.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap