Sokkal rövidebb útvonalon szállították Angkorvat köveit
2012. október 25. 12:15
Évszázadokkal a kambodzsai Angkorvat megépítése után régészeknek sikerült azonosítani azokat a csatornákat, amelyeken a feltételezések szerint a templomegyüttes köveit szállították, jóval rövidebb útvonalon, mint azt eddig hitték.
Korábban
A kutatók úgy gondolják, hogy az Angkorvathoz (franciásan-angolosan: Angkor-Wat) felhasznált mintegy ötmillió tonna mészkövet sokkal rövidebb útvonalon szállították az építők. Az egyenként másfél tonnát nyomó köveket az Angkortól északra elhelyezkedő Kulen-hegy kőfejtőiből bányászták és szállították a templomegyüttes majdani helyszínére.
Eleinte úgy vélték, hogy a hatalmas építőanyagokat a Tonlé Sap-tó partjaitól egy csatorna mentén, 35 kilométeres távolságból szállították, majd egy újabb 35 kilométeres szakasz következett, végül a Siem Reap folyó 15 kilométeres részén úsztatták őket, mindezt árral szemben. Nem tartotta azonban túl valószínűnek ezt a forgatókönyvet Etsuo Uchida és Ichita Shimoda, a tokiói Waseda Egyetem két kutatója, ezért műholdfelvételek felhasználásával rövidebb útvonal után néztek.
Így sikerült felfedezniük azokat a csatornákat, amelyek egykoron a Kulen-hegység lábától indultak, s Angkorig vezettek – ez mindössze egy 34 kilométeres útvonal, amely mintegy a harmada a korábban gondolt távnak. A kutatópáros ráadásul további ötven kőfejtőt azonosított a hegység körül és az építőanyagok szállításának vélt útvonal mentén.
Mitch Hendrickson (Illinois Egyetem, Chicago), aki nem vett részt a kutatásban, úgy véli, hogy a japán szakemberek elméletét csak úgy lehet megerősíteni, ha találnak olyan köveket, amelyek nem jutottak el a templomig és a csatornákban végezték. Hendrickson úgy látja, hogy a csatornát számos egyéb célra használhatták, fontos ásványkincseket, például vasat szállíthattak rajta.
Angkor a 9. században létrejött Khmer Királyság fővárosa volt 802-1432 között. A birodalom virágkorában magában foglalta egyebek közt a mai Kambodzsa síkságait, Laosz és Thaiföld jelentős részét és a Mekong deltáját. Csupán a templomokat építették kőből, minden más épületet, beleértve a királyi palotákat, fából ácsolták, így az évszázadok során az enyészeté lettek. Ugyan Angkor hatalmas „templomváros” képében mutatkozik, természetesen nem csak vallási épületek voltak annak idején a városban. A khmer birodalom fénykorában a fővárosnak egymillió lakosa lehetett, több mint a világ bármely korabeli európai városának.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Titanic
- A Titanic első hivatalos útja volt egyben az utolsó is
- A szerény magyar hajóorvos, aki a Titanic túlélőit mentette
- Osztriga és bárány került a Titanic utasainak asztalára egy elárverezett étlap szerint
- Tudtad, hogy hét híres ember is lekéste a Titanicot?
- 3800 méter mélyen sincs biztonságban a Titanic roncsa
- Saját legendájának áldozatává vált a Titanic
- A nemzetközi egyezmények sem tudják megvédeni az enyészettől a Titanic roncsát
- A Titanic több száz utasának életét mentette meg a magyar hajóorvos
- Minden törekvés dacára lehetetlennek tűnik a felszínre hozni az egyre pusztuló Titanicot
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból tegnap
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához tegnap
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum tegnap
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit tegnap
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket tegnap
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága 2024.05.01.
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont 2024.05.01.
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét 2024.05.01.