Hullámsírjából múzeumba kerülhet egy épen maradt német bombázó
2011. április 11. 16:08 MTI
Múzeumba kerülhet egy hullámsírjában lenyűgöző épségben megőrződött második világháborús bombázó, amelyet a brit Kent-megye közelében lőttek le az angliai csata során, 1940-ben.
Korábban
A Dornier 17 típusú gép, melyet "repülő ceruzának" is neveztek, a Goodwin Sands nevű homokháton fekszik a La Manche csatornában, 15 méteres mélységben. A homok mozgása következtében olykor elő is bukkan a vízből.
A repülőt az utolsó ismert példánynak tartják a Dornier 17-es típusból. Értékét tovább növeli, hogy a londoni kikötői hatóság (PLA) nemrég végzett felmérése szerint rendkívül jó állapotban megőrződött: mindössze első pilótafülkéje és néhány ablaka szenvedett kisebb sérüléseket. A legénység két tagja a találatkor életét vesztette, ketten azonban, köztük a pilóta is, hadifogságba kerültek és túlélték a háborút.
"Egyedülálló repülőgépről van szó, amely a brit történelem ikonikus eseményéhez kötődik, így fontosságát - nemzeti és nemzetközi szinten egyaránt - nem lehet eléggé hangsúlyozni... Ez a század egyik legjelentősebb légügyi lelete" - fogalmazott Ian Thirsk, a brit Királyi Légierő (Royal Air Force, RAF) londoni Hendonban található múzeumának munkatársa a BBC-nek.
A RAF-múzeum jelenleg támogatókat toboroz, hogy fedezni tudja a gép kiemelésének költségeit. Ez már csak azért is sürgető, mert a bombázó népszerű célpontja lett a hobbibúvároknak, akik szuvenírként különböző darabokat szednek le róla.
A Dornier 17-et eredetileg személyszállító gépnek tervezték 1934-ben, és csak később alakították át katonai használatra. A Luftwafféban úgynevezett gyors bombázóként szolgált, azaz elvileg elég fürge volt ahhoz, hogy elmeneküljön az ellenséges vadászgépek elől. Összesen mintegy 1700-at gyártottak belőle, ám korlátozott lőtávolsága és bombaszállító kapacitása miatt élesben nem igazán vált be, ezért később sokat kiselejteztek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.