Nem mindegy, hogy mit énekelnek a gondolások
2010. október 25. 08:53 MTI
Vita robbant ki arról Velencében, hogy mi szóljon a Canal Grande csatornáján: a helyi idegenforgalom jelképének tartott gondolások mostanáig az 'O sole mio-t énekelték, a nápolyi dalt azonban az Északi Liga pártja kitiltaná a városból.
Korábban
A csatornákon sikló, csillogó fekete gondolák nélkül el se tudnák képzelni Velencét a világ minden részéből érkező turisták. A gondolához persze hozzátartozik a végében álló szalmakalapos, csíkos pólót viselő evezős is, aki kétszeres munkát végez: idegenvezetőként végigkalauzolja vendégeit a város látványosságain, egyszersmind szórakoztatja is őket énekével. Az utasonkénti legkevesebb ötveneurós viteldíjért persze felcsendül az 'O sole mio is, a leggyakrabban énekelt dal a velencei gondolások repertoárjában.
Botrány! - kiáltotta Alberto Mazzo, a városi önkormányzati testület képviselője. Az Északi Liga politikusa a sajtóban képtelenségnek nevezte, hogy a Velence imázsához tartozó gondolások idegen, ráadásul dél-olasz dalt énekeljenek. Az 'O sole miót 1898-ban Giovanni Capurro nápolyi újságíró szerezte. "Semmi köze a velencei identitáshoz. Teljesen torz képet ad a városról. A gondolásoknak a Ninetta monta in gondola (Ninetta, szállj a gondolámra) című venetói dalt kellene énekelniük" - hangoztatta Mazzo.
Szavainak nyomatékot adva célzott arra, hogy a gondolások hivatala évi 600 ezer eurós támogatásban részesül a városi kasszából. Szerinte a támogatásért cserébe a hivatal kötelességévé kellene tenni, hogy ellenőrizze: tagjai velencei dalokat énekelnek. Ha megbünteti a farmerban vagy tornacipőben dolgozó gondolást, azt is bírságolja meg, aki az 'O sole miót énekli - kardoskodott.
"Senki sem kényszerítette a velencei gondolásokat arra, hogy nápolyi dalt énekeljenek! Úgy látszik, tetszik nekik, sőt a turistáknak is. Az 'O sole mio Olaszország nemzetközi himnuszának számít, az Egyesült Államoktól Japánig ismerik" - válaszolta a nápolyi énekes, Nino D'Angelo.
A gondolásoknak eszük ágában sincs ismeretlen venetói dalokat énekelni, és továbbra is az 'O sole miót kántálják. Utána pedig a gondolán ringatott utasok a Volare vagy a That's amore közül választhatnak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap