Digitális rekonstrukcióval születnek újjá a hazai kerámialeletek
2009. október 1. 10:06
A leletek restaurálása, konzerválása és helyreállítása nélkülözhetetlen a régészet számára. A restaurálás során a szakemberek bizonyos "restaurátori etikai kódexet" követnek, ám néhány esetben ez a szabályrendszer nem teszi lehetővé a műtárgyak eredeti megjelenésének teljes helyreállítását, még akkor sem, ha azok pontosan rekonstruálhatóak lennének - számolt be róla Gucsi László a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat oldalán.
Korábban
Ez a ritka eset jellemző a középső bronzkori (i.e. 1900/2000–1500), Dunántúli Mészbetétes Edények Népének Kultúrájára, amely gazdag mintakinccsel rendelkező kerámiákat hagyott ránk. A szakirodalomban régóta tapasztalható egyfajta törekvés arra, hogy a mészbetéttel ellátott díszítések az eredeti állapotnak megfelelően legyenek megjelenítve.
A megoldásra azonban máig nem alakult ki egyezményes ábrázolási metódus. A hagyományos grafikus rajzok sok esetben inverzben ábrázolják a mészbetétes tárgyakat. Azért alakulhatott ez így, mert a mészbetét többnyire kihullott a régészeti kerámiák felületén kiképzett ún. „mészbetétágyakból”, így a rajzolók – értelemszerűen – árnyékolva jelenítik meg a dísznek bemélyített felület árkocskáit.
Régészeti tárgyú, tudományos publikációban alapvető dolog leírni, ábrázolni a leleteken megfigyelhető technikai jellegzetességeket, készítéstechnikai eljárások nyomait is. Ilyen például a kerámiadíszítés egy speciális módja, az ún. tekercselt pálcika alkalmazásának nyoma. A bronzkori fazekasok a mészbetétes edények készítésekor lószőrrel vagy cérnával spirálisan körbetekert pálcikát nyomtak a nedves agyagedény oldalába a díszítés kialakításához, a mészbetétágy elkészítéséhez.
Ennek lenyomata régészetileg fontos, közlendő információ, melyet a rajzoló csak a sűrű vonalkák ábrázolásával érhet el. Így viszont az ederetileg fehér mészbetét helyén sűrűn rovátkolt sötét felületeket láthatunk a publikációkban. A rajzok tehát a legtöbb esetben éppen fordítva, inverzben ábrázolják a díszítményeket. Ezzel pedig el is veszítik az eredeti, az alkotó szándáka szerint megjeleníteni kívánt esztétikai élményt.
A mészbetétes edényekről készült fotók is csak akkor tudnák a díszítések teljes szépségét visszaadni, ha létezne teljesen sértetlen díszű edény. A digitális rekonstrukció alkalmazásával helyreállítható a műtárgyak eredeti megjelenése, azok bárminemű károsodása nélkül. A helyreállított díszítések sok esetben értelmezhetővé teszik az eredeti kompozíció ritmusát. Az eljárás egyedülálló lehetőséget kínál mind a szakemberek, mind azok számára, akik művészettöreténeti szemmel nézik ezeket a leleteket, vagy egyszerűen a tárgyak szépségében gyönyörködnek.
Az eredeti cikk a KÖSZ oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. világháború
- A háború legfiatalabb katonája is küzdött a somme-i csatában
- Ördögként és szentként is emlegették a cári család kegyébe férkőző Raszputyint
- Az első világháború végén még a fegyverszünet aláírását követően is folytak harcok
- Előnytelen békét eredményezett Oroszország számára a bolsevik hatalomátvétel
- Máig számos rejtély övezi a sandringhami zászólalj eltűnését
- A méhek támadása is hozzájárult a britek tangai vereségéhez
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap