Korabronzkori falu Szigetszentmiklós közelében
2009. július 16. 16:04 Régészet Budapesten
Az M0 autóút szigetszentmiklósi szakaszán, a Budapesti Történeti Múzeum Ős-, és Népvándorlás kori Osztálya az M0-ás autópályává bővítését megelőző feltárásokat kezdett 2008 augusztusában amelyek 2009 tavaszától tovább folytatódtak és jelenleg is tartanak. A megközelítőleg 4000 négyzetméternyi területen egy nagykiterjedésű, korabronzkori falu újabb részletei láttak napvilágot.
Korábban
A Duna árteréből kiemelkedő, ártéri iszappal borított foltszerűen elhelyezkedő, északk-északnyugat - dél-délkeleti tájolású teraszszigeteken a Bécsi medence és Morvaország irányából a Kárpát-medencébe érkező Harangedény kultúra Csepel csoportjának (i.e. 2500-2200 körül) több mint 600 településobjektumát sikerült feltárni.
A lelőhely egyébként az M0-ás autóút építését megelőző 1988-89-es feltárások óta ismert. A középső-, és a későrézkor-, a késő vaskori kelta időszak-, és az Árpád-kor önmagukban is jelentős leletei mellett, a Harangedény-Csepel Csoport – már akkor is uralkodónak számító emlékanyagából –, a 2008-as szezonban is sok dolgot tártak fel..
A vízparti település népessége, a tároló-, és hulladékgödrökből előkerült leletanyag alapján főként állattartással (ló, szarvasmarha, juh, kecske), növénytermesztéssel (alakor és tönkebúza), vadászattal és halászattal foglalkozhatott, de jelentős kerámiaművességük mellett, a fémmegmunkálás fortélyait is jól ismerték. Agyaggal tapasztott falú, cölöpvázas házakban éltek, melyeket a gyakori áradások miatt többször is újjáépítették. Az elmúlt évben az 1980-as években még kuriózumnak számító, ívelt oldalú, cölöpvázas háztípus 6 újabb példányát tártuk fel. A tapasztásokhoz szükséges alapanyagot nagy kiterjedésű Duna menti agyagkitermelő gödrökből nyerték. A település központjában egy kör alakú, szintén cölöpvázas építmény maradványait sikerült megfigyelnünk, amely feltehetően az egykori kultuszélet helyszíne volt.
Az autópálya bővítéssel kapcsolatos feltárások jelenleg a valószínűleg e korabronzkori faluhoz tartozó temetőben folytatódnak.
Még több kép a BTM cikkében
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Nem nyerte el a korabeli kritikusok tetszését Beethoven IX. szimfóniája 09:50
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat tegnap
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét tegnap
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud tegnap
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját tegnap
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban tegnap
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián tegnap
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles tegnap