Párbaj a Napkirállyal
2008. augusztus 12. 15:14
Jeff Koons, a modern művészet egyik legelismertebb alakja, "párbajra hívja" XIV. Lajost, a Napkirályt. Szeptember 10-től a versailles-i kastély termeiben és kertjében lesz látható 17 műve.
Korábban
Ezek között van a Balloon Dog-Magenta, egy három méter magas kékeslila, átlátszó kutya-ballon, amely a Herkules-teremben fog trónolni. (2006-ban már kiállították Velencében, ott lebegett a Gran Canale felett, a Grassi-palota bejáratánál). Az 1986-ban készített és immár a 20. század egyik szimbólumává vált Rabbit, az acélnyúl a Bőség termét foglalja el.
A Lobster, a két és fél méteres narancsszínű languszta a Mars-teremben lesz látható, míg a Hanging Heart, a felfüggesztett vörös-arany színű szív a királyné hálószobáját díszíti - írta a Corriere della Sera című olasz napilap.
A kastély, az európai abszolutizmus jelképe, ezektől a furcsa alkotásoktól kétségtelenül teljesen más jelleget ölt. Nem is tetszik mindenkinek. Edouard de Royere-nek, a francia Nemzeti Örökség alapítvány létrehozójának és a kastély magánfinanszírozójának biztosan nem. Mint kifejtette, bár "nem ellensége a modern művészetnek", sokkolta a hír. Úgy gondolja, hogy Koons alkotásai nem valók erre a "szent és varázsos" helyre, amelynek emlékét még a messziről érkezett turisták is Franciaországgal azonosítva viszik magukkal.
De Royere szavaival elindította a vitát: Massimiliano Gioni, a New York-i Modern Művészetek Múzeumának, a MoMA-nak az időszakos kiállításokért felelős igazgatója úgy véli: a hely valóban szent, de ugyanakkor szimbóluma egy elmúlt Európának, amelyet a történelem "kisöpört". "Koons az a művész, aki tökéletesen ábrázolja birodalmunknak ezt a dekadens pillanatát, amelynek ábrázolására Versailles a legmegfelelőbb hely. A túlzások és a luxus dicsőítése alatt Koons láttatja a romlást és halált" - mondta.
Anna Coliva, a római Borghese múzeum igazgatója szerint az 1930-as évekig megszokott volt, hogy a kortárs művészek a hagyományos múzeumokban állítottak ki. "Nincs ebben semmi botrányos. A múzeumoknak nem szent helyeknek kell lenniük, hanem a kutatás, a keresés helyeinek" - tette hozzá.
Koons retrospektív kiállítását az idén tavasszal 750 millió dollárra biztosították a chicagói Modern Művészetek Múzeumában. Ez eddig a legmagasabb összeg, amellyel élő művész műveit biztosították.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2013
- Shakespeare elveszett világa
- Bájitalok a régmúltból
- Grace Kelly és Rainier: monarchia á la Hollywood
- Che Guevara Hollywoodban és a vasfüggöny mögött
- Domján Edit-Szécsi Pál: egy szerelem tíz hónapja
- Magyar űrhajósok a zűrben
- A Tenkes kapitánya
- Garibaldi magyar parancsnoka
- Az évszázad magyar műkincsrablása
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János 19:05
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd 16:05
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa 15:05
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán 12:20
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap