2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az állam vasutakat vált meg

2004. szeptember 13. 12:06

Az 1880-as években a magánvasutak elleni legfontosabb kifogás: magas árufuvarozási díjaik miatt csökken a magyar mezőgazdasági termékek versenyképessége; ráadásul a vasutaknak nyújtott kamatgarancia erősen megterheli az állami költségvetést. A kormányzat két nagy hullámban államosítja a magánvasutakat. 1880-1885 között a Tiszavidéki Vasút, az Első Erdélyi Vasút, a Duna-Dráva Vasút és az Alföld-Fiumei Vasút, 1889-1891 között az Első Magyar-Gácsországi, a Magyar Nyugati, a Budapest-Pécsi, az Arad-Temesvári, a Magyar Északkeleti Vasút, valamint a MÁV nagy riválisa, a nagy tőkeerejű ún. Osztrák-Magyar Államvasút Társaság állami megváltására kerül sor. Az államosításokkal nem szűnt meg minden magánvasút, még új is épült, de kialakult az egységes államvasúti hálózat, és a magyar kormány szabadon érvényesíthette díjszabási politikáját. A vasút-államosítási politikának a legkiemelkedőbb egyénisége Baross Gábor (1848-1892) közlekedési államtitkár, későbbi miniszter (`vasminiszter`) volt. A magyar tengerhajózás fejlesztése is az ő nevéhez fűződik.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár