2025. tavasz: Szürke eminenciások
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Szabó filmje Párizsban

2002. május 16. 16:51

Egy időben három belvárosi moziban tűzték műsorra Párizsban Szabó István Szembesítés című legújabb alkotását.

Egy időben három belvárosi moziban tűzték műsorra Párizsban Szabó István Szembesítés című legújabb alkotását. Sajtó és közönség egyaránt nagy érdeklődéssel fordul a film felé.

A Le Figaro kritikusa szerint a művészi ideáljaitól elvakult és a történelem viharában eltévedt zseniális német karmester, Wilhelm Furtwängler történetében Szabó - mint korábbi jelentős alkotásaiban, a Mephistóban és a Hanussenben - ismét a művészet és a politika kétértelmű viszonyát, a diktatórikus hatalommal kötött kompromisszumok erkölcsi határainak kérdését veti fel.

A francia színházlátogatók jól ismerik az 1945-ös Berlinben játszódó Szabó-film témáját, Furtwängler, a kivételes tehetségű dirigens, és a hajlíthatlatlan amerikai vizsgálótiszt, Steve Arnold drámai feszültségű párharcának történetét. Ronald Harwood: Taking Sides, a Furtwängler eset című színdarabját, amelyből a német-osztrák-francia-angol koprodukcióban készült új Szabó-film forgatókönyve született, évekkel ezelőtt nagy sikerrel játszották Párizsban. A nagy magyar rendező nem elmélyíti, inkább aláhúzza a zene egyetemessége és pártos kisajátítása, a tiszta szépség égi magassága és a földi szörnyűség ellentmondása közötti ellentétet. A darabhoz képest ebben a megközelítésben van Szabó valódi eredetisége, amely nem annyira a főszereplők közti dialógusokban, mint az atmoszférateremtésben és a jelenetek mozgalmasságában érvényesül - írja Le Figaro kritikusa.

A lapnak adott interjúban Szabó elmondta, hogy Furtwängler vitathatatlanul kivételes zseni volt, akinek legnagyobb tévedéséül politikai vakságát lehet felróni. A riporter kérdésére válaszolva az Oscar-díjas rendező leszögezte, hogy a zsenialitás nem adhat felmentést a döntések erkölcsi felelőssége alól.

A Le Monde de la Musique kulturális folyóirat májusi számában foglakozik az új Szabó-filmmel. A lap értékelése szerint a kétszemélyes drámát a filmrendező a mellékszereplők alakjának kidolgozásával gazdagította, hagyományos, de hatásos stílusban alkotta újra az alaptémát a romjaiban heverő hitleri birodalom fővárosának megrendítő környezetében. Ezzel együtt a filmben is, mint a színdarabban, a művész és vádlója közötti összecsapások a legemlékezetesebbek.
  • mti

  • Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

    Miért támogassam a Múlt-kort?

    2025. tavasz: Szürke eminenciások
    Olvasta már a Múlt-kor
    történelmi magazin
    legújabb számát?

    kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

    Nyomtatott előfizetés vásárlása
    bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
    Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
    12 450 ft 9 990 Ft
    Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
    Az első 500 előfizetőnek.
    20 000 ft 14 990 Ft

    Játsszon!

    Miről híresült el I. Miklós pápa?

    Történelmi adattárak

    Mi történt a szülinapomon?

    Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

    Bezár