Védett falat bontanak a budai Várban
2008. április 11. 09:00
Veszélyes precedenst teremthet, hogy a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal asszisztál egy műemléki védettséget élvező fal lebonzásához.
Korábban
A Budavári Palota 15. században épült, műemléki védettséget élvező falának egy részét bontják a Csikós udvar alatti mélygarázs építői. Magyar Károly, a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) Középkori Osztályának helyettes vezetője elmondta: a késő Zsigmond kori vagy Mátyás korában épített falrész ugyan a föld alatt volt az elmúlt évszázadban, de a műemléki védelem a vár esetében a föld alatti részekre is egyértelműen vonatkozik.
Ilyen volt - ilyen lett |
Magyar Károly szerint a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) eleinte osztotta a régészek véleményét, az engedélyt viszont mégis úgy adták ki, hogy az jóváhagyta a falrész elbontását is. A terület régészetileg is védett, és a világörökség részét képezi, így a bontási engedély kapcsán a gazdasági érdekre hivatkozni elfogadhatatlan, illetve veszélyes precedenst teremthet a szakember szerint.
A BTM fellebbezését elutasították. Ugyan elvi jogukat meghagyták arra, hogy a miniszternél fellebbezzenek, mivel azonban ez nem jelenti a munkálatok felfüggesztését, a jogi lépés tárgya az idő során eltűnik. A KÖH a jóváhagyással éppen azon célok ellen dolgozik, amelyeket deklaráltan kitűzött maga elé, olyan építményt enged bontani, amit elvileg mindenki fontosnak tart - hangsúlyozta Magyar Károly.
A 7,5 méter mélységig lenyúló, 3,5 méter vastag fal alsó részéből a tervek szerint 4,5 métert bontanak el. A megsemmisítésre ítélt falrész értéke pénzben kifejezhetetlen, szétbontva pedig a köveknek már nincs értékük, mivel a 15. században tört kövekből építkeztek. A garázs építését alapvetően támogatják, azt azonban elvárnák, hogy a terveket az előkerülő régészeti értékek nyomán változtassák, és ne fordítva.
A több száz férőhelyes mélygarázs építése tavaly februárban kezdődött, az első ütem a Csikós udvar alatti terület kibontását foglalta magában. A Budavári Vagyonkezelő és Innovációs Kht. a KÖH-től 2004-ben kapott engedélyt arra, hogy két ütemben egy összesen csaknem 700 autó elhelyezésére alkalmas garázst építtessenek fel. A beruházásra kiírt pályázat győztese a Raiffeisen Ingatlan Zrt.-ből és az osztrák WiPark Garagen AG cégből álló nemzetközi konzorcium lett, amelyik létrehozott egy projektcéget, ez építi és üzemelteti majd a garázst.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.