Gázgyárat tárnak fel a skót régészek
2007. március 2. 11:45
A skót ipari régészet szorgos művelői egy egykori buszpályaudvar alatt 200 éves gázgyár maradványaira bukkantak rá Edinburgh központjában.
Korábban
A régészek megtalálták a skót főváros legelső gázgyárának maradványait. Az egykori épületre a helyszín újrahasznosítási mzunkálatait megelőző régészeti feltáráson bukkantak rá a város keleti felén. A városi tanács vezető régésze, John Lawson szerint a feltárás azért egyedülálló, mert a város története kapcsán mindenki csak a középkorra gondol, így egy későbbi kor maradványai kuriózumnak számít.
A gázgyár 1817-ben kezdte meg működését, és kora egyik legnagyobb ipari különlegességeként üzemelt: a csúcspontján közel 200 munkás dolgozott benne. Az 1930-as években aztán részlegesen elbontották, és a maradványokra egybuszpályaudvart építettek. A helyszínen most lakó- és irodaépületek épülnek majd. A szakértőknek még hat hónapra van szüksége a helyszín teljes feltárásához.
A budapesti gázgyár helyszínén is dolgoztak régészek, akik legutóbb egy római lábbelit találtak a földben. Fővárosunk gázellátó központja száz évvel fiatalabb a skót örökség darabjánál, mert annak építését 1910-ben kezdték meg. Első lépésként egy Duna-parti védművet készítettek, majd a vasút iparvágányai és a közutak következtek. 1913-ra a gyár épületeinek és gépeinek nagyrésze már készen állt a termelésre. Az év októberétől kezdve fokozatosan megkezdték a gyár üzemeltetését.
Az ipari régészet vizsgálatának tárgya az ipari örökség. Ma Magyarországon az iparrégészet szinte kizárólag a hagyományos régészet azon ágát jelenti, amely elsõsorban a föld ásványait a tûztechnika segítségével átalakító iparágak emlékeit vizsgálja régészeti, természettudományos és mûszaki eljárások komplex alkalmazásával - írta Németh Györgyi Ipari örökség és városkép című tanulmányában.
A nemzetközi tudományban iparrégészetnek azt az új, átfogó szakterületet nevezik, amelynek célja az iparosítás által a közeli és távoli múltban megteremtett és a jelenben bennünket körülvevõ történeti környezet megismerése és megértése. A tágabb értelemben vett iparrégészetrõl Magyarországon már 1976-ban hírt adott Heckenast Gusztáv, illetve − ipari régészet elnevezéssel − Vajda Pál, a szakterület azonban még ma is alig ismert a tudományos életben és a szélesebb közönség elõtt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
27. Az első világháború és következményei
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Utazás a frontra, spanyolnátha, leleplezett viszony: mozgalmas év volt Franklin Roosevelt számára 1918
- A gránát még célt tévesztett, a lövések halálosan megsebesítették a főhercegi párt Szarajevóban
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- Az első világháború harcainak valóságos időkapszulája került elő az olasz Alpokban
- Románia hadba lépését késleltette, Olaszországét azonban már nem tudta megakadályozni a gorlicei áttörés
- Háború, spanyolnátha, leleplezett viszony – sok fordulatot hozott Franklin Roosevelt életébe az 1918-as év
- Bár ebben reménykedett, Fritz Haber vegyi fegyverei nem tudták eldönteni az I. világháborút
- Az I. világháborús francia sisakok nagyobb védelmet nyújtottak, mint a mai amerikaiak
- Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.