Üvegpor csillog a reneszánsz remekművekben
2005. augusztus 30. 11:34
Mitől nyerték csillogóan selymes hatásukat Tintoretto képei és a velencei reneszánsz festmények? Elekromikroszkóppal végzett új vizsgálat tárta fel a titkot: üvegport kevertek a festékbe.
A velencei művészellátó hagyatéki leltárából
National Gallery of Art munkatársa. Például patikusoktól beszerezhető alapanyagok felhasználásával új technikai eljárásokat dolgoztak ki és meglepő színkompozíciókat állítottak elő.
A Schenectady-i Union College Vizuális Művészeti tanszék vezetője, Louisa Matthew nemrég arra is talált bizonyítékot, hogy Velencében az európai trendet egy évszázaddal megelőzve kialakult a különleges festékek- és színezőanyagok piacosítása. A kutatónő a velencei levéltárban a helyi művészek üzletvitelét, beszerzési csatornáit tárta fel, többnyire végrendeleteket és adónyilvántartásokat böngészett, végül aztán rábukkant Domenico de Gardignano velencei kereskedő és bolttulajdonos 102 tárgyat tartalmazó hagyatéki leltárára. A kereskedő, aki a "dai colori"-k, azaz a festéküzleteket ellátó utazó vállalkozók közt ismert névnek számított, leltára alapján a kutatónak sikerült megérteni a kor művészeinek és kereskedőinek sajátos kapcsolatát, vagyis hogy milyen alapanyagokból dolgoztak a festők, illetve a kereskedők honnan szerezték be a kellékeket.
"Az 1534-es leltár egyes festékei üvegport tartalmaznak, mások nem. A vevők legtöbbször csak az alapanyagokat, és nem előre elkészített festéket vettek, de volt olyan is, hogy a különleges festékeket előre megrendelték". A kutatónő szerint a kereskedő üzletében sokféle gyártó portékáját értékesítették. Az ideérkező mesterek valószínűleg megosztották egymással ötleteiket, szakmai elképzeléseiket. A leltár alapján elmondható, hogy az üvegfúvók művészete is inspirálta a festőket: a tőlük átvett speciális anyagokkal szívesen kísérleteztek a vásznon is.
A kutatás keretében elektromikroszkópos vizsgálattal azonosították az üvegport tartalmazó festék nyomát. A kutatók Lorenzo Lotto két képét, valamint egy Tintoretto festményt is megvizsgáltak. A képek festékanyagában porított üveg nyomait találták meg, bár csak nagyon kis mennyiségben. Lorenzo Lotto Szent Katalint ábrázoló képén a palást piros színébe, a Jézus születése című képen József narancsvörös kabátjának festékanyagába kevert üvegport. Hasonló üvegpor nyomait találták meg Tintoretto Jézus a Galileai-tengernél című képének sárga színében.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.