Az ókori Róma ketchupjának szállítása közben süllyedt el az olasz partoknál megtalált hajó
2015. december 16. 11:05
Olasz régészek a Ligur-tenger partjai közelében egy több ezer tárolóedényt rejtő hajó maradványaira bukkantak. Az agyagkancsókban az ókori Róma ketchupját, az ételeknek különleges ízt kölcsönző garumot tárolták.
Korábban
A garum az ókori Rómában igazi csemegének számított. A szósz a mai Spanyolország és Portugália területén hatalmas mennyiségben gyártották. A garum tárolására használt amforákat rejtő roncsot az észak-olaszországi Alassio közelében, mintegy 200 méter mélyen találták meg a kutatók. A víz alatti régészek úgy vélik, hogy a hajó hossza egykoron mintegy 30 méter lehetett, és az i. sz. 1-2. században építhették.
A tengerfenéken fekvő agyagkorsók, amelyekben egykor az apró tengeri halak zsigereiből és véréből készült pikáns ételízesítőt tárolták, manapság a halak búvóhelyeként funkcionál. „A korsódomb méretéből arra következtetünk, hogy a hajó 2-3000 amforát, vagyis agyagkorsót szállíthatott” – mondta el a liguriai régészeti felügyelőség víz alatti régészettel kapcsolatos technikai részlegének koordinátora, Simon Luca Trigona, akinek csapata az olasz csendőrség búvár részlege segítségével lokalizálta a roncsot, amelynek létezéséről egy helyi halász két évvel ezelőtt értesítette a hatóságokat.
Miután a roncsot azonosították, a kutatócsoport egy távvezérelt eszköz segítségével felhozott a víz alól egy agyagkorsót. Ekkor derült ki, a korsó alakja – amely ugyanolyan, mint a többi tenger fenekén fekvő tárolóeszköz – alapján, hogy olyan tárolóeszközről van szó, amelyet kizárólag garum tárolására használtak. Az ókori Róma édes-savanyú íze miatt rendkívül közkedvelt ketchupját, a szinte minden étel elfogyasztásánál felbukkanó garumot sok esetben a drága só helyettesítésére is használták.
A hajó utolsó útján valószínűleg a garumgyártás fellegvárának számító, az Ibériai-félsziget déli részén fekvő Cádizból indult útnak Róma felé. A kutatók a tengerfenéken talált néhány, a Tiberis mentén készített, bor tárolására használt korsóból (amelyben feltehetően a legénység italát tárolták) arra következtetnek, hogy a hajót Rómában gyártották. Trigona szerint ez az első olyan szállítóhajó, amelynek köszönhetően kiderült, hogy a rómaiak nem csak a hagyományos, Baleár-szigeteken és Korzikán keresztül vezető úton közlekedtek Dél-Spanyolország és Róma között. A kutató szerint a kapitány és a legénység feltehetően rossz időjárási körülmények közepette hajózhatott a partok mentén. A közel kétezer éves hajó egyike annak a mindössze öt római roncsnak, amelyet a régióban a tenger mélyén találtak.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.