Az anyagi csőd szélétől a világhírnévig jutott Louis Blériot, a La Manche légi meghódítója
2022. augusztus 2. 13:25 MTI
86 éve, 1936. augusztus 2-án halt meg Louis Blériot francia mérnök, a repülés úttörője. Ő volt az első ember, aki átrepülte a La Manche-ot, és a levegőben ő lépte át először az óránkénti 100 kilométeres sebességet.
Örömteli pillanatok a sikeres landolás után
Korábban
1872. július 1-jén született Cambrais városában. Mérnöki diplomájának megszerzése után egy ideig a hadseregben szolgált, majd önállósította magát, és elektrotechnikával kezdett foglalkozni. A születő autóipar számára tervezett és gyártott alkatrészeket, az általa konstruált acetilén fényszóró révén tisztes vagyonra tett szert. A századforduló táján kezdett az akkoriban mindenkit izgató repüléssel foglalkozni.
Elsőként vitorlázógépekkel kísérletezett, majd úgynevezett ornitoptert próbált készíteni, amely a madarak módjára csapkodó szárnyakkal emelkedett volna a levegőbe. Mint előtte és utána mindenki, ő is kudarcot vallott, ezért az amerikai Wright fivérek sikere után 1905-ben a merev szárnyú aeroplánok építésére tért át.
Rendkívüli kitartással 1909-ig tíz különböző rendszerű gépet szerkesztett és próbált ki. 1907-ben felszállt, de nem sokkal később balesetben meg is semmisült a világ első monoplánja (egyfedelű repülőgépe), a Blériot–V.
A szüntelen kísérletezés és számos balesete miatt az anyagi csőd szélére sodródott Blériot képzeletét érthetően megmozgatta az az akkoriban fejedelmi összegnek számító ezer font, amelyet a Daily Mail londoni újság ajánlott fel a La Manche csatorna első átrepülőjének. (A csatornán hőlégballonnal már 1785-ben átkeltek.)
A repülés úttörője, Louis Blériot
A díjra mások is pályáztak. Blériot előtt egy héttel indult útnak Hubert Latham, akinek elsőként kellett kényszerleszállást végrehajtania a tengeren, mert néhány kilométerrel a cél előtt gépének motorja meghibásodott.
Blériot 1909. július 25-én, hajnali 4 óra 41 perckor, napkeltekor emelkedett a levegőbe Blériot–XI repülőgépével. A Calais melletti Les Baraques és Dover közti mintegy 45 kilométeres utat 36 perc 30 másodperc alatt tette meg, mintegy 72 méteres magasságban repülve a víz fölött, a biztonság kedvéért azonban a vízen egy mentőhajó is követte.
Az iránytű nélkül repülő pilóta a tervezettnél tíz kilométerrel arrébb érte el Angliát, ezért a partvonalat követte, amíg meg nem pillantotta az őt váró, a kiszemelt leszállóhelyen francia trikolórt lengető társát. A kis gépnek magasnak bizonyultak a híres doveri fehér sziklák, az erős szélben csak üggyel-bajjal sikerült földet érnie, de sértetlenül szállt ki a megrongálódott futóművű gépből.
A hírt rádión küldték meg Doverbe, és a Daily Mail riportere motorral vitte be a kikötővárosba, ahol már felesége és ünneplő tömeg várta. A világszenzáció a franciák körében ujjongást keltett, a britek örömébe azonban félelem is vegyült, hiszen sebezhetővé váltak a levegőből.
Blériot monoplánja ma Párizsban látható. A modern egyfedeles gépek őse 8 méter hosszú, 7,8 méter szárnyfesztávolságú, 2,6 méter magas volt, a 14 négyzetméternyi hordfelület 300 kilogramm súlyt emelt a magasba.
A háromhengeres, 17,7 kW teljesítményű Anzani-motor 75 kilométeres sebességet biztosított. Egy évvel később Blériot átlépte az álomhatárt, az óránkénti 100 kilométeres sebességet. A konstrukciót 1910-től a francia és olasz hadseregben katonai gépként rendszeresítették, és az első világháború elején is használták felderítőgépként.
Nem minden esetben voltak zökkenőmentesek Blériot útjai, de a legnagyobb kihívást épségben teljesítette
Blériot az 1. számú francia pilótaengedély birtokosaként hosszú ideig a legnépszerűbb franciának számított. Friss hírnevét nem aprópénzre váltotta: gyára, a Blériot Aéronautique S.A. már az emlékezetes repülés után nem sokkal havonta tíz repülőgépet állított elő, és pilótaiskolát is alapított.
A tulajdonos bemutató (és üzletszerző) körutakat is tett, 1909. október 17-én az Üllői út végén fekvő, a mai József Attila lakótelep helyén álló gyalogsági gyakorlótérről a magyar közönséget kápráztatta el; ez volt az első alkalom, hogy Magyarországon repülőgép szállt fel. (2015-ben itt állították fel szobrát – Kontur András alkotását –, amely repülőgépében ábrázolja a pilótát.)
Érdekesség, hogy a La Manche-ot elsőként átrepülő Blériot köszöntötte Párizsban Charles Lindbergh-et, aki 1927-ben elsőként repülte át leszállás nélkül az Atlanti-óceánt.
Nem sokkal később üzemében vadászgépeket kezdett gyártani. Vállalata az első világháború kitörésekor a vezető francia harcirepülőgép-gyártó volt, több mint 5600 gépet szállított a hadseregnek, és sokat exportált is.
Cége építette a híres kétfedelű SPAD vadászgépeket, amelynek továbbfejlesztett változata az 1930-as évek végéig repült a francia légierőben. A háború után Blériot kereskedelmi gépekkel foglalkozott, gyára idővel az Airbus konzorciumban kulcsszerepet játszó Aérospatiale konszernbe olvadt be. Blériot 64 éves korában, 1936. augusztus 2-án halt meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját tegnap