4000 kilométert repültek 30 méter magasságban az izraeli túszmentők, hogy elkerüljék a lebukást
2020. július 3. 16:40 Múlt-kor
„Én idealista vagyok, és nem náci!” - foglalta össze röviden politikai hitvallását a nyugatnémet terrorista Wilfried Böse egy egykori holokauszt-túlélőnek, aki az alkarjára tetovált tábori regisztrációs számot mutogatva próbálta jobb belátásra bírni Bösét. A különös jelenet az Entebbei nemzetközi repülőtér terminálján zajlott, ahol már megkezdődött az eltérített Air France járat utasainak különválasztása. Pár nappal később az „idelista” halott volt, az alkarját mutogató holokauszttúlélő pedig épségben átvészelte az ugandai repülőtéren 1976. július 4-én elszabadult poklot, egy hajmeresztő, akciófilmekbe illő túszmentési drámát.
Korábban
Az Air France 139-es Tel-Avivból Párizsba tartó járatát június 27-én Athénban térítette el a Palesztin Népi Felszabadítási Front (PFLP) és a Forradalmi Sejtek névre hallgató nyugatnémet szélsőbaloldali szervezet két-két tagja.
A terroristák először Bengáziba irányították a jelentős számú izraeli állampolgárt szállító gépet, végül azonban az ugandai Entebbében szálltak le, az afrikai országot irányító diktátor Idi Amin Dada engedélyének köszönhetően.
A bosszúszomjas Idi Amin, aki egy félresiklott fegyvervásárlás miatt összerúgta a port az izraeliekkel, meg azt is jóváhagyta, hogy további három terrorista csatlakozzon a gépeltérítőkhöz, és saját katonáit is kirendelte a gép védelmére.
A gépeltérítők 53 bajtársuk 48 órán belüli szabadlábra helyezését követelték az izraeli túszok életéért cserébe, akiket a leszállást követően elkülönítettek a többi utastól. A izraeli kabinet azonban nem volt hajlandó egyezkedni és egy túszmentő akció elindítására adott utasítást.
Az izraeli kommandósokat szállító gépek pilótáinak több mint 4000 kilométert kellett repülniük, többnyire ellenséges országok légtereit átszelve, extrém alacsonyan (kb. 30 méteres magasságban), hogy a légvédelmi radarok számára észrevétlenek maradjanak.
A repülők, amelyeket csak Kenyában tudtak megtankolni, végül július 4-én hajnali egy órakor landoltak az Entebbei nemzetközi repülőtéren. Az első gépből rögtön a földet érés után kigördült egy fekete Mercedes, Idi Amin autójának szakasztott mása. A sötét Mercit izraeli katonákkal teletömött Land Roverek követték.
Az akció annak ellenére, hogy a Mercedes-trükk hamar lelepleződött, sikeres volt. Az izraeli katonáknak sikerült bejutnia a főépületbe, ahol a túszokat őrizték, és megkezdődött a lőfegyveres közelharc.
Az 53 percig tartó katonai művelet során az izraelieknek sikerült likvidálni az összes terroristát és több mint 30 ugandai katonát, illetve 4 kivételével kiszabadítani az összes (102) túszt. A kommandó ezen kívül kiiktatott az ugandai légierő negyedét kitevő 11 MiG-17-es vadászgépet is, így teremtve biztonságos légteret a menekülőknek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.