Radar tárta fel a középkori hidak titkait
2014. március 17. 16:49
Föld alá rejtett ívek, a középkor jellemző körvonalai, a reneszánsz kor pótlásai - spanyol kutatók radarral, lézerszkennerrel, valamint matematikai modellekkel történő elemzéseik során több mint 80 római és középkori híd titkait tárták fel.
Korábban
Az elmúlt években az UNESCO más szervezetekkel karöltve a kulturális örökségek megóvására, illetve esetleges felújítására és a műemlékek jellemzőinek és speciális értékeinek feltérképezésére helyezte a hangsúlyt. A kijelölt célt szemük előtt tartva az északnyugat-spanyolországi Vigo Egyetem geotechnológiai szakemberei 85 régi hidat térképeztek fel Galícia régióban lézerrel, radarral és hőkamerákkal.
Legutóbb például a Lugo tartományban található Monforte de Lemos városának hídját, amelynek felméréséről a Journal of Bridge Engineering című szaklapban számoltak be spanyol kutatók. "A GPR földradar azt jelezte, hogy a középkori hídon két üreges boltív is található, amelyet ma a híd egyik oldalán teljes egészében föld fed" - magyarázta Mercedes Solla, a tanulmány egyik szerzője.
A földradar (GPR: Ground-Penetrating Radar) nagyfrekvenciás elektromágneses hullámokat alkalmaz. A módszer a radarhullámok adott közegbeni visszaverődéseinek mérésén alapszik. A radaron egy antenna található, amely rövid impulzusokat bocsát ki és fogad be. Tulajdonképpen ez egy kiskocsira hasonlító mobil egység, amelyet az adott műtárgy tetején kell végigtolni.
"A rendszer pillanatok alatt végigsöpri az egész hidat és néhány perc elteltével az építmény összes pontjára vonatkozó koordinátákat küld a számítógépnek" - mondta Solla. A kapott eredmény tulajdonképpen egy ponthalmaz, amely a híd háromdimenziós modelljét vázolja fel.
A szerkezet segítségével eddig ismeretlen strukturális és geometriai adatokat észlelhetnek a kutatók, így a szerkezeten található repedésekre is fény derülhet. Bizonyos esetekben, például a portugál Segura hídnál a reneszánsz idejében készült bemetszéseket is lokalizálni lehetett az egyik boltíven.
A lugói római hídnál a szakértők bizonyos pótlásokat vettek észre, amelyeket a műtárgy különböző helyein, a különböző évszázadokban végeztek el a középkori mesterek. Míg az egyik helyen gránittal pótoltak valamit, a másik oldalon palával helyettesítettek egy megrongálódott részt. A geológusok azt is kimutatták, hogy a középkorban íves volt a híd, azonban ma már szintben van.
Solla szerint a történelmi információk a 21. század mérnökeinek is hasznosak lehetnek, hiszen támpontokat adnak az ősi építmények javításához, illetve egyéb munkálataihoz.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
hidegháború
- Két nap alatt szorították vissza a Disznó-öbölben partra szálló erőket
- Teljes atomleszereléssel válaszoltak volna a szovjetek a „csillagháborúra”
- Mérgező szivar és fertőző búvárruha is okozhatta volna Castro vesztét
- Tagadta bűnösségét a kémkedés miatt kivégzett Rosenberg-házaspár
- A beszéd, amely elindította a hidegháborút
- A németek a mai napig hálásak Gorbacsovnak az újraegyesítésért
- 86 ezerszer fordult a Föld körül a Mir űrállomás
- Semmi sem dőlt még el Jaltában Európa felosztásáról
- Három kráter őrzi a tragikusan elhunyt Apollo-1 legénység emlékét a Holdon
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával tegnap
- Zichy Jenő és csapata végezte az első magyar ásatásokat Oroszországban 2024.04.30.