Híres kísértethajók a tengereken
2014. január 27. 08:20
Skócia felé tart a Ljubov Orlova óceánjáró, amely egy éve szabadult el a kanadai olajfúrótornyok közelében. A mára legendássá váló szellemhajón, amely időnként eltűnik a radarokról, ember már nem, csak több száz kannibálpatkány élhet. Az eset kapcsán a valós és legendás eltűnések közül szemezgettünk.
Korábban
Kísértethajó az óceánon
1872. december 4-én délután egy óra körül a Portugália és az Azori-szigetek között hajózó Dei Gratia legénysége különös jelenségre lett figyelmes. Egy kétárbocos hajó közeledett feléjük az Atlanti-óceánon, de fedélzetén senki sem tartózkodott. A kapitány, David Reed Morehouse döbbenten állapította meg, hogy az üresen álló hajó a Mary Celeste, amelynek kapitánya jó barátja, Benjamin Briggs volt. Bár az utasok eltűntek, értéktárgyaik érintetlenek maradtak, a konyhában pedig több mint fél évre elegendő élelmet találtak. A rejtély mindmáig megoldatlan. A Mary Celeste-et 1872. november 5-én azzal a feladattal bocsátották vízre, hogy 1701 hordónyi etanolt szállítson el Genovába. Briggs kapitány felesége és kétéves kislánya, valamint hétfős személyzet kíséretében vágott neki az utazásnak. Sohasem érték el Olaszország partjait.
De mi történhetett valójában? A szakértők a lázadás és a kalóztámadás lehetőségét kizárták, mivel nem találtak dulakodásra utaló nyomokat. A hajó azonban nem volt tökéletes állapotban. A raktérben állt a víz, kilenc hordónyi etanol kiszivárgott, több műszer is meghibásodott, néhánynak nyoma veszett, a mentőcsónak pedig eltűnt. Az ágyak bevetetlenek maradtak, így valószínű, hogy Biggs kapitány az utasok túlélése érdekében – talán a szivárgó alkohol miatti robbanástól tartva – döntött a hajó kiürítése mellett. A hajónapló utolsó bejegyzése november 25-én keletkezett. Ha azonban ekkor voltak rajta utoljára utasok, akkor a Mary Celeste a következő napokban kormányzás nélkül tartotta az irányt, és tett meg több száz mérföldet. A különös esettel kapcsolatban számos fantáziadús történet látott napvilágot. Sokan ufókat emlegettek, mások tengeri szörnyeket sejtettek a rejtély mögött, és volt, aki szerint az utasok azért tűntek el, mert a hajó áthaladt az elsüllyedt Atlantisz felett.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Az istenek zenéje visszhangzik az ókori Szelinoszban tegnap
- A Lavau-i herceg sírja: a kelta főméltóság utolsó nyomai tegnap
- Batthyány Gyula koncepciós pere tegnap
- Európai típusú őskori eszközöket találtak Kínában tegnap
- Kultúrák metszéspontjában – Spanyolország mesés mór öröksége tegnap
- Felvirágoztatta Egyiptomot Hatsepszut, Ámon leánya tegnap
- Eger oroszlánjaitól a „lámpás hölgyig” – hét híres önfeláldozó nő tegnap
- A Selyemút „Vörös Hercegnője” tegnap