Jobban élhettek a római rabszolgák a szabadoknál
2012. november 15. 17:16
A rabszolgák említésekor sokaknak a nélkülözés és a szegényes életmód juthat az eszébe, holott a római rabszolgák élete sokkal teljesebb volt, mint azt gondolnánk: megfelelő mennyiségű ételhez jutottak, s kisebb arányban szenvedtek gyermekkori alultápláltságban, mint a szabad népesség. Temetkezési helyeik szintén nem azt mutatják, hogy a rabszolgák mély szegénységben tengődtek volna - derült ki a dél-olaszországi Vagnariban folyó ásatások során.
Korábban
A vagnari-i ásatások eredményeit az Edinburghi Egyetem által szervezett október végi konferencián az az Alistair Small professzor mutatta be, aki a népszerű olaszországi üdülőhelyen, egy Barihoz közeli kis tanyán már közel 40 éve végzi több ezer évet átfogó kutatásait.
A császári időszakból származó leletek főként a kerámiák közül kerültek ki; az egyik cserépdarabon a Grati Caesaris felirat volt olvasható, amely azt jelenti, hogy azt Gratus, Julius Caesar rabszolgája készítette. A régészek elképzelése szerint a vagnari-i vidék valaha császári birtok lehetett, lakói pedig vagy rabszolgák voltak vagy a társadalom legalsó rétegei közül kerültek ki. Mára közel száz csontvázat tártak fel a területen, és a rajtuk elvégzett kutatás a kanadai McMaster Egyetem oktatója, Tracey Prowse szerint igen tanulságos eredményekkel szolgált.
A Grati Caesaris feliratú cserépdarab
A kutatónő közel 100 csontvázat és 656 fogat vizsgált át, amelyek a legpontosabban mutathatják meg a gyermekkori stresszt, míg a fogak sávozása a gyermekkori alultápláltságra deríthet fényt. Az elemzések szerint Vagnari egykori lakói – ha ugyan ténylegesen rabszolgák voltak – igen jó körülmények között éltek, s a népesség átlagához viszonyítva sokkal jobban táplálkoztak.
A sírokban talált javak elemzését követően Liana Brent régész megállapította: az elhunytakat igen jól elláták, több csontváznál korábban valószínűleg vadászatra használt lándzsákat és dárdákat találtak a kutatók. Sokak szerint az itt élők csupán bérlők lehettek, azonban elképzelhető, hogy mindez (jól tápláltság, fegyvertartás) valóban belefért a kétezer évvel ezelőtti rabszolgák jogállásába.
Vagnari látképe
A tágabb terminológia szerint a császári birtok állami tulajdon volt, azonban a római világ tárgyalásakor éles határvonalat kell húznunk: a korai köztársaság idején a császári birtokot patrimoniumnak nevezték, azonban az i. sz. 3-4. századra mindez a res privata nevet nyerte el, hogy megkülönböztessék a res publicától, azaz a szenátus és a római nép tulajdonától (SPQR – Senatus Populusque Romanus).
A magánbirtok gyakran igen nagy területű volt, így mikor a tulajdonosát elítélték, a császár elkobozhatta, s uralkodói res privata vált belőle. A Parmai Egyetem professzora, Domenico Vera kutatásai szerint i. sz. 422-ben Africa provincia adóköteles földjeinek 18,5 százaléka tartozott a res privaták közé. Azonban a res privatát gyakran hosszú távú szerződéssel szerezték meg, így virtuálisan mégiscsak különvált a magántulajdonban lévő földektől.
A büntetésből, születéssel vagy foglyul ejtés során rabszolgává válók a római társadalmi piramis legalsó fokán kaptak helyet. A szabad jogállásúak vagyontárgyként tekintettek rájuk, akik szabadon adhatók-vehetők, átörökíthetők voltak, s mivel jogilag tárgyként kezelték őket, az esetleges megöletésük sem minősült bűncselekménynek. Jogképtelensége miatt vagyona sem lehetett a rabszolgának, azonban a köztársasági időktől kezdve megfigyelhető volt az a szokás, hogy az értelmesebb jogfosztott számára bizonyos, bármikor visszavehető vagyontárgyakat adtak birtoklóik, amit szabadon felhasználhatott, s az általa keresett pénzből akár meg is válthatta magát.
A vagnari-i ásatások eredményei ezért is kiemelkedőek a szakma számára, ugyanis fényt deríthetnek arra az ambivalenciára, hogy a római jogfosztott réteg néhány régióban miként tudott – a társadalom szabad jogállású lakosaihoz képest – jobb életkörülményeket teremteni magának.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
21. A világvallások és összehasonlításuk
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Miért nem ettek a japánok 1200 éven át húst?
- Miként gondolkodtak isteneikről a vikingek?
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hol van Keresztelő Szent János feje?
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Az iszlám születése – ki volt Mohamed próféta?
- Kincsekért, foglyokért, dicsőségért vagy vallásuk védelmében támadtak a vikingek Európára?
- „Az elképzelhető legarrogánsabb és leggonoszabb emberek”: kik voltak a török elit keresztényből lett muszlimai?
- Öngyilkosság vagy megvilágosodás – így mumifikálták önmagukat a buddhista szerzetesek
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.