Jobbra tarts!
2012. július 13. 12:06
Amikor a jobb oldali közlekedés kérdését a magyar minisztertanács 1941 májusában napirendjére tűzte, akkor az európai szárazföldön Magyarország volt az egyetlen, ahol a közúti forgalomban a balrahajtás volt a kötelező.
Korábban
Napjainkban a kontinensen evidensnek tekintjük, hogy a közutakon a jobb oldalon közlekedünk, ennek megfelelően balról előzünk és balra nézünk először, ha lelépünk az úttestre. A Brit-szigeteken, egykori brit gyarmatokon és a szigetországok többségén ennek fordítottja, azaz a bal oldali közlekedés van érvényben.
A közúti közlekedés szabályozására a motorizáció mind nagyobb mértékűvé válása miatt került sor. Az egyes államok külön rendeletben szabályozták a területükön a közlekedési rendszabályokat, nem volt ez másként Magyarországon sem, ahol az 1890. I. törvény 107. § értelmében „minden járművel balra kell hajtani, szembejövő járműnek balra kell kitérni, az előtte haladónak pedig jobbról kell eléje kerülni.” Egységes, országos hatáskörű szabályozást a 250.000/1929. számú belügyminisztériumi rendelet jelentett, amely gyakorlatilag a mai KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) elődjének tekinthető, amely még szintén a bal oldali közlekedésen alapult. Magyarországon a jogszabályok értelmében tehát az út bal oldalán közlekedtek a járművek a közúti közlekedés megindulása óta.
Mint azt az alábbi 1941. májusi minisztertanácsi jegyzőkönyvből is láthatjuk, a kormányzat célja a jobb oldali közlekedés bevezetésével az európai országokkal szemben meglévő idegenforgalmi és forgalombiztonsági hátrány megszüntetése volt. Mellettük azonban további okként jelent meg, hogy az 1941. május 6-ai ülés időpontjára az ország jelentős területi gyarapodáson esett át. Nemcsak az első bécsi döntéssel visszacsatolt Felvidék (1938. november) tartozott Magyarországhoz, de az 1939 márciusában visszafoglalt Kárpátalja és a második bécsi döntés értelmében megszerzett Észak-Erdély is, nem is beszélve az 1941. áprilisi délvidéki bevonulásról.
Nyilvánvaló, hogy az anyaország és a többi terület közúti közlekedésében is gondot okozhatott az eltérő hajtás rend. Előre látható volt, hogy az átállás költségei kifejezetten magasra rúgnak: az autóbuszok átépítése, a buszmegállók és a várócsarnokok áthelyezése, jelző táblák cserélése az előzetes számítások szerint 9 millió pengőt tettek ki. A kormány tagjai elvileg hozzájárultak a jobb oldali közlekedésre való áttérésre, azaz a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter előterjesztése zöld utat kapott.
Oross András teljes cikke a kapcsolódó dokumentumokkal a MOL-on
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.