II. világháborús repülőgépet őrzött meg a Szahara
2012. május 14. 14:03
Egy Kittyhawk P-40 típusú, 1942. június 28-án a Szaharába lezuhant, meglehetősen jó állapotban lévő II. világháborús repülőgépet talált egy lengyel olajcég alkalmazottja, Jakub Perka. A pilóta nem halt bele a zuhanásba, ám valószínűleg életét veszthette a tűző napsütésben történő menetelésben. A Royal Air Force mindent megtesz, hogy a roncs otthon pihenhessen.
Korábban
Perka a Nílus nyugati oldalán, 300 kilométerre a legközelebbi várostól végezte feltárását, amikor rábukkant a lezuhant repülőre. Bár a gép megsérült a kényszerleszállástól és a golyószóró nyomait is magán viseli, úgy tűnik, hogy a sivatag homokja viszonylag jó állapotban őrizte meg a vadászgépet.
Az azonosító lemezek épsége miatt a hadtörténészek be tudták azonosítani, hogy a Royal Air Force gépét Dennis Copping őrmester vezette. Copping tagja volt a RAF 260 harci osztagnak, amely az Egyiptom felé menetelő Erwin Rommel tábornok hadtesteivel került összetűzésbe. Június 28-án az őrmester parancsba kapta, hogy a sérült, de még működőképes gépét vigye el az egyiptomi légi bázisra megjavíttatni. Miután elhagyta a brit egységet, senki nem látta és senki nem hallott felőle.
A hadtörténészek az azonosító számok leolvasása után biztosak voltak abban, hogy a megtalált vadászgép vezetője Copping volt. Dokumentáció volt róla, hogy gépének hibája az elülső futóműben keresendő, amely repülés közben nem húzódott vissza, továbbá fényképes bizonyítékok állnak rendelkezésre, hogy a kerekek ki voltak engedve, amikor a Kittyhawk lezuhant. A szakértők szerint a sivatagi sík terepen történő kényszerleszállás során nem is kellett volna kiengedni a futóműveket, csak csúszni a homokon.

A kiszerelt rádió
Emberi maradványokat nem találtak a roncs környékén, mivel bizonyított, hogy a pilóta túlélte a kényszerleszállást majd menedéket próbált keresni ejtőernyője alatt a tűző napsütés elől. A rádió és az akkumulátor is ki volt szerelve a repülőgépből, ami arra utal, hogy Copping megpróbálta üzemképessé tenni, hogy SOS jelet küldhessen. Ha a pilóta életét vesztette volna a zuhanáskor vagy munka közben, akkor testét bizonyára megtalálták volna, így valószínűleg utolsó lehetőségként gyaloglásba kezdett; maradványai 30 kilométeres sugárban bárhol lehetnek. A Brit Honvédelmi Minisztérium a terület átkutatását tervezi, azonban a repülő őrnagy megtalálásának esélye igen csekély.
Közben a 70 évi zavartalan pihenés után maga a roncs veszélybe került. Az egyiptomi hadsereg biztonsági okokból eltávolította a fegyvereket és a golyókat, ám az igazi veszélyt azt jelenti, hogy a helyiek széthordják a roncs darabjait, s eladják selejtként. A roncs közel van a Szudán és Líbia közti csempészútvonalhoz, és most hogy nyilvánosságra került holléte, néhányan máris elindulhattak a darabjaiért. A minisztérium együttműködik a Királyi Légierő Múzeumával, hogy a roncs mihamarabb Nagy-Britanniába kerülhessen.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

- Jane Grey, aki kilenc napig volt királynő 20:27
- 10 érdekesség a pénz történetéből 19:07
- 250 ezer amerikai áldozatra számítottak a Világkereskedelmi Központ első támadói 17:05
- Botrányos pápaválasztás, melynek emlékét is igyekezett kitörölni Róma 16:39
- A kártérítés is hozzájárult a burgenlandi kérdés rendezéséhez 16:05
- Kazimierz Pułaski és a Kováts Mihály: „az amerikai lovasság atyjai” 14:20
- Mikor alakultak ki a születésnapi ünnepségek? 13:20
- Évtizedekkel hátráltatta a szabadságharc a dunai árvízvédelem ügyét 13:20